Gröna resplaner för företag – bättre än nya vägar

Konferensen ECOMM 2009 i San Sebastian gav mycket nyheter inom området mobility mangement – dvs mjuka metoder för att påverka resan innan den börjat. Detta var min nionde ECOMM-konferens och en av de bästa. Trots att alla gemensamma sessioner i plenum var helt värdelösa. Ni vet politiker på lokal-, regional-, och EU-nivå som pratar och pratar och pratar – utan att säga något.

Det kom många nya resultat som visar på mycket bra kostnadsnyttokvoter av olika typer av MM – mobility management. På den session som jag ledde på fredag förmiddag, och som handlade just om cost-benefit-analys, så berättade Paul Buchanan från konsultföretaget Colin Buchanan (han är tredje generationens trafikplanerare) om hur han för Transport For London räknat på nyttan av mobility management. Det handlar om sk ”Least cost planning” – dvs planering för att lösa trafikproblemen på billigaste sätt. Och då har MM visat sig vara mycket mer kostnadseffektivt än att bygga ny väg- och bankapacitet.

Paul som är transportekonom, pekade, precis som jag brukar göra, på att transporter inte har något värde i sig, och att ökade transporter per definition inte är positivt. Det finns alltså all anledning att hitta åtgärder som gör att man kan minska behovet av transporter, speciellt biltransporter. Och mobility mangement är ett sådant. Den mest effektiva åtgärden är gröna transportplaner för företag. Där kan man flytta ca 7% av bilresorna till kollektivtrafik och gång och cykel, billigare än med andra typer av beteendepåverkan.

Flera föredragshållare pekade på vikten av att försöka flytta bilresor till gång och cykel eftersom kollektivtrafiken i många storstäder redan är överbelastad. Och vi börjar få samma typ av problem även i storstadsområdena i Sverige.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Björn Petersson
    Björn Petersson says:

    Cyklar tar ju också plats…
    I Köpenhamn ökar man antalet körfält för cyklisterna för att de inte får på plats på de nuvarande. Det finns givetvis massvis med bra saker med cyklar, men att säga att kollektivtrafiken tar plats bara ”så där” är väl lite hastigt? Presenterades det någon kvot för utrymmet som tas i anspråk? Typ: antal personer/(kvadratmeter och timme)? Fast om cykelfälten är tomma är det ju en annan sak. Intressant och tankeväckande…

    Svara
  2. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Jag tror inte på synsättet att man ska satsa på MM istället för traditionell infrastrukturutbyggnad. Det behövs både och! I Skåne närmar vi oss kapacitetstaket för både tåg- och busstrafiken och så är det i många andra storstadsregioner också. Om det inte byggs mer spår, busskörfält mm så kommer vi inte att kunna ta emot det överflyttade resande som kommer tack vare MM-kampanjerna!

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Slutsatserna från bl a Storbrittanien och Holland var att den mest kostnadseffektiva lösningen är att flytta bilister inte till kollektivtrafiken , utan till att jobba hemma en dag i veckan, att cykla eller gå…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *