Promenadstaden – människor och möten

Hann med tre möten idag i Stockholm. Två interna och ett externt. Började med ett uppstartmöte för ett projekt om inducerad trafik, alltså trafik som genereras av ökad kapacitet i systemet. Nya vägar omfördelar inte bara trafiken, de nygenererar också trafik. Detta skall vi studera i ett forskningsprojekt som Trivector leder – och utför tillsammans med CTH, TFK och WSP.

Andra mötet handlade om ett mycket mindre uppdrag där vi skall ta fram en metod för att studera hur gågator med cykeltrafik fungerar. Sen skall vi förhoppningsvis få ett uppdrag att använda denna metod för att få fram bästa utformningen.

Möte tre var det mest intressanta. Jag promenerade från vårt kontor vid Norra Bantorget till mötet hos borgarrådet Kristina Alvendal på Stockholms stadshus. Hon hade bjudit in ett antal experter till en think tank eller workshop för att diskutera hennes vision om ”promenadstaden”. Vi var en handfull forskare, arkitekter, planerare, fastighetsutvecklare och så nätverket YIMBY. Kul blandning, och bra diskussioner. Alla verkar gilla idén, sa Kristina, och undrade när de negativa skulle börja synas.

Jag gillar skarpt idén med promenadstaden. Själva ordet manar fram bilder av civiliserat stadsliv på människors villkor. En promenadstad måste naturligtvis prioritera människan framför fordonen. På latin heter stad ”urbs”, om man menar husen och gatorna. Men också ”civitas” om man menar människorna och mötena. Promenadstaden ger mer civitas.

”Kunskapsekonomin kräver promenadstad” sa forskaren Alexander Stråhle, som nyligen disputerat på avhandlingen Compact sprawl, om städer och parker. En promenadstad har i vilket fall hög serendipitet, dvs möjlighet till många möten du inte väntat dej, så kanske har han rätt.

Alla tre mötena idag hängde på något sätt ihop. Inducerad trafik får man om man tror att lösningen på alla trafikproblem är att öka kapaciteten och därmed rörligheten ytterligare. Om man istället utgår från tillgängligheten, som är själva meningen med att förflytta sig, blir gågator ibland en del av lösningen, och man har börjat bygga sin promenadstad.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Ibland verkar det gå en sorts inflation i resandet. Man bygger en motorväg och sen måste man bygga en järnväg eller spårväg också, bara för att försöka locka tillbaka de bilister som nu har fått en fin ny motorväg att köra på.

    Det kanske kan kallas reseinflation eller transportinflation? En variant på ordet hypermobilitet, som för mig mer handlar om shoppingresor med flyg.

    Svara
  2. Micke
    Micke says:

    Kanske Alvendal o co bör uppmärksamma att promenadstaden förblir en utopi när Banverket inte ger anslag till viktiga spårvägar, när nya motorleder som regeringen gärna ger pengar till däremot kommer locka trafikanter från kollektivtrafiken så att allt fler trängs i varsin bil i stan, och när det vinnande förslaget för nya Slussen är en motorled till Gamla stan…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *