Ich bin ein Berlin-radfahrer

Varför har inte alla städer ett hyrcykelsystem som det i Berlin (och 100 andra tyska städer)? Idag har vi cyklat runt i Berlin på fantastiskt bra cyklar som DB, Deutsche Bahn hyr ut. När du har registrerat dej, vilket du kan göra på nätet, eller på plats, så kan du få tillgång till alla Berlins 1500 hyrcyklar. Det fungerar smidigt och bra.

Du hittar en ledig hyrcykel på stan, eller på de speciella platser där de finns, t ex järnvägsstationer. Om cykeln är ledig blinkar en grön lampa. Om den är upptagen, blinker det rött.

Du ringer ett nummer som står på cykeln, knappar in cykelns kod, och får tillbaka ett SMS med en upplåsningskod. Denna knappar du in på cykelns lilla datalåda. Då öppnar sig cykeln och du kan börja cykla. Du kan sen låsa cykeln, men välja att behålla den (då blinkar den rött). Och när du skall cykla vidare så knappar du bara in koden igen.

Cyklarna är stabila, tunga och mycket lätta att trampa. De har fjädring både bak och fram och de har breda däck. En mycket bra cykel helt enkelt.

Vi hämtade dem inne på Hauptbahnhof, och kunde sen cykla ut, efter att ha tagit dem i hissar eller rulltrappor, vilket fungerade smidigt. Berlin är lätt och trevligt att cykla i. Cyklister och fotgängare tycks samsas på ett bra sätt, och tar hänsyn till varandra. Man cyklar ganska anarkistiskt, viket passar Berlin – men det tycks också fungera bra.

Kan verkligen rekommendera cykeln nästa gång du kommer till Berlin!

PS. Fick två trevliga mail under dagen. Ett handlade om Trivectors goda resultat. DEt andra var från KTH forskarna Jonas Åkerman och Göran Finnveden som berättade att de skriver ett inlägg om Förbifart Stockholm idag på Svenskans Brännpunkt. Tråkigt nog har de rätt! DS

Länkar:

DB:s Call a bike
KTH-forskarna i SvD

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
9 kommentarer
  1. Matsey
    Matsey says:

    Även Paris har ett liknande system. Jag har inte utnyttjat det själv, jag brukar gå överallt när jag är i en ”ny” stad (förutsatt att det funkar, annars blir det tunnelbana/buss).
    Man kan verkligen hoppas att den här trenden sprider sig över en större del av världen, det är ett väldigt smidigt att ta sig runt trots allt. Men jag har för mig att Stockholm har ett liknande system också?

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Fantastiskt! Så glad jag blir!

    Ett annat skäl att inte bygga motorvägar är hälsan:

    GP Debatt: Trafikens utsläpp fortsätter att döda GöteborgareLuftföroreningar från trafiken är fortfarande en viktig orsak till för tidig död. Nya beräkningar visar att om enbart halten av partiklar minskade till en tredjedel skulle antalet förtida dödsfall i Göteborg minska med cirka 80 per år, skriver stadsläkare Per Haglind och professor Lars Barregård.

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag har cyklat i Berlin och kan hålla med om att det är en bra cykelstad. Trafiken är ganska lugn och civiliserad. Det satsas ganska mycket nu på att öka cyklismen i övriga Europa till skillnad från Sverige som riskerar att kväva cyklismen på grund av förslag på obligatorisk cykelhjälm.

    Svara
  4. gardebring
    gardebring says:

    Även jag befann mig i Berlin i helgen. En trevlig stad som det var många år sedan jag besökte. Det var kul att se stadens fantastiska utveckling. Senast jag var där var Potsdamer Platz mest ingenting alls.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *