En tredjedel biltrafik i Köpenhamn

Det blev en bra konferensdag. Intressanta föredrag. Sören Elle från Köpenhamns kommun, ”med bara 36 års erfarenhet som trafikplanerare därifrån”, är en utmärkt föreläsare. Han berättade om Köpenhamns ambitioner att ha minst 1/3 cykeltrafik, minst 1/3 kollektivtrafik och högst 1/3 biltrafik. Det visade sig att det handlar om antalet resor, vilket gör det mindre intressant. Säger alltså inget om antalet personkilometer, eller fordonskilometer.

Dessutom når man inte upp till ambitionerna. När man öppnade Metron ökade kollektivtrafikresandet i dessa relationer med mer än 100%. Men biltrafiken minskade inte. Och Sören tyckte att det var ju ett trevligt resultat – en stad innebär ju trafik. Och mer trafik borde vara tecken på en bra stad. Och fortfarande handlade det om antal resor. Men han är en trevlig prick.

Vi hade också intressanta diskussioner om parkeringsnormer, skall de vara max-normer eller minnormer? Och om spårväg och BRT (Bus Rapid Transit). VArför är det intressantare med en dyr spårväg ämn ett billigare avancerat bussvägssystem, med samma prestanda?

(Nån som märkt uppsnyggningen ute till höger? Och Twitterlänkarna? Klarade att fixa till html-koden eftersom jag ju inte bytt till den nyare varianten av Blogger. Men nu pågår på allvar diskussioner med webbyrån Dynamic Dog om att äntligen fixa utseendet på bloggen en aning så den blir lite proffsigare.)

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *