Blir avregleringen en satsning i Tyskland?

Efter Ulf Adelsohns brandtal igår för icke avreglering av järnvägen på stomnätet igår börjar man fundera om vem som har rätt eller fel. Kommer avregleringen att fungera?

Det jag mest vänder mig mot, är som jag tidigare skrivit, att man redan i direktivet till utredningen, börjat med avregleringen. Avreglering är alltså svaret, men vad är frågan? Naturligtvis borde man börjat med problemet – vi behöver få fler att åka kollektivt. Vad finns då för lösningar? Om man då kommit fram till att en av de erkänt mest effektiva lösningarna är avregleing, så hade jag definitivt varit med på tåget! Tyvärr visar varken erfarenhet eller forskning att så är fallet.

Men det system vi har idag är heller inte helt optimalt utan skulle behöva kompletteras med tydligare styrning av SJ, som idag också agerar som monopolist. Vilket faktiskt Adelsohn påpekade.

Jag har inget alls emot avreglering – konkurrens ger ofta bättre och billigare produkter. MEN det fungerar förmodligen dåligt när vi redan idag har kapacitetsbrist på spåren. Att som Åsa Torstensson (nån som minns henne?) hänvisa till flygets utveckling är knappast relevant? Det kommer att bli slagsmål om de attraktiva tåglägena, som då auktioneras ut och därmed blir dyra.

Dessa dyra åtråvärda tåglägen kommer att plockas som russin av antingen multisar som Veolia, eller av statsunderstödda bolag som DB eller NSB. För att ta igen dessa kostnader finns risk för prishöjningar. Och vinsterna går in i tyska regionaltågsutvecklingen …..

Kanske kommer våra biljettpengar gå till utveckling av järnvägen i Norge och Tyskland istället för Sverige?

Och glöm inte att SJ levererar vinst till staten sen flera år. Medan SAS går med förlust sedan 20 år tillbaka! Intressant eller hur? Och glöm inte att den mest relevanta konkurrensen är den mellan bil och tåg, och inte mellan tåg och tåg.

Läs också vad Gunnar Lindstedt skriver i dagens Veckans Affärer.

Länkar:

Veckans Affärer
Ulf Adelsohn i går

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *