Berlin – glest och charmigt

Berlin är en märklig stad. Nu har vi under tre dagar gått, cyklat, åkt buss, spårvagn, S-tåg och U-bahn runt i denna blandning av gammalt och nytt, vackert och fult och gammalt öst och nytt väst. Har man två Berlin-afficionados som Trivectors Per Gunnar Andersson och arkitekt Per Björkeroth som ciceroner lär man sig en hel del. Om Berlins historiska utveckling, om delningen och Die Wende, om nya och gamla hus, om inverterade minnesmärken, om östra Berlins förortsområden och om tunnelbanesystemet och spårvägsssystemet.

Man får också veta mer om arkitekten Grenander från Skövde som ritat många av tunnelbanesystemets vackra stationer, t ex den vid KaDeWe, Wittenbergstrasse. Och får fundera över om det är smart att bygga en replik av det gamla slottet, där man just avslutat rivningen av Östtysklands Palast der Republik. Man får se på ampelman och på slagthusområden som byggs om till smarta verksamhetsområden.

Vi har tittat på fantastiska modeller över Berlin, helfula, men också ganska charmiga prefab-byggen i gamla öst, varit i Prenzlauerberg, på Alexenderplatz och Potzdamer platz, Sauvignyplatz, på Berlins trafikledningscentral och i den lilla byn Madram. Vi har sett cykelhundspann, Trabi Safari, och mängder av gatuförsäljare som försöker göra pengar på att sälja DDR-iana. Och på en teater går musikalen The producers – byggd på filmen Det våras för Hitler. Hakkorset är utbytt av en bretzel med mustasch. Håller man på att göra upp med sitt förflutna?

Vi har också hunnit med att äta tyskt, spanskt och italienskt på kvällarna. I går kväll på Pers favorit- och stamkrog Muntagnola på Fugger Strasse, fick vi en av de bästa italienska middagar jag ätit – mycket bättre än i Rom för några veckor sen. Krögaren Pino, skapade god stämning, och blev också presenterad av Per som en man med ett gott hjärta som också engagerar sig i lokalsamhället runt krogen, bland annat ett dagis för HIV-smittade barn. Och när det blev rökförbud tyckte han synd om rökarna och fixade en trevligt inredd husvagn som stod på en parkeringsplats utanför.

Berlin är inte som andra storstäder. Det är fortfarande en gles stad. Det finns många tomma tomter mitt inne i de centralaste delarna. Det betyder att biltrafiken också är ganska gles. Men tar ändå oproportionerligt stor plats, särskilt i gamla öst. Vad skulle de med dessa breda gator när nästan ingen hade råd att ha bil? I en gatukorsning vi studerade fanns det plats att lägga in tre normala kvarter.

Men man har också ett fantastiskt nät av S-bahn, U-bahn, spårvagnar och bussar som dessutom gör bilen ganska överflödig. Och bra ytor för cyklar och gående. Berlin är en mycket bra promenadsstad. Kombinationen med bra ytor för gående och bra kollektivtrafik bäddar för det. Något för Stockholm att besöka?

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *