Ur spår?

Så kom då regeringens förslag till avreglering av järnvägstrafiken. Men precis som den pågående utredningen om kollektivtrafikens avreglering har man börjat i helt fel ände. Så här stod det i utredningens direktiv:

”Utredningen skall föreslå hur ökad konkurrens mellan kommersiella aktörer på persontrafikmarknaden för järnväg skall åstadkommas samtidigt som resenärernas önskemål om kvalitet och tillgänglighet tillgodoses.”

Alltså man utgår från avregleringen och säger sen att den skall göras så att vi dessutom tillgodoser resenärernas behov. Naturligvis skulle man börjat i andra änden: Vilka är järnvägens problem – och vad kan vi göra för att lösa dem!

Är det någon som på allvar tror att problemen med dåligt underhållen infrastruktur och kapacitetsbrist blir mindre i en avreglerad värld? Sverige har minst antal anställda per spårkilometer av 24 undersökta länder i Europa. Blir det bättre med avreglering?

Det finns inga bevis för att det blir bättre service eller billigare pris. Men det struntar man i. I Storbrittanien blev det dyrare – och sämre möjligheter till anslutningar.

Om kollektivtrafiken skall vara ett alternativ måste SYSTEMET fungera. När jag skall åka till Örebro, måste jag veta att när jag byter i Mjölby så finns det ett tåg där som passar bra. Någon som tror att en aktör som kommer in och kör Malmö – Stockholm också fixar resan Mjölby – Örebro? I utredningen konstaterade man att så många som 30-50% av resorna i den långväga trafiken är bytesresor. Det måste alltså finnas ett ansvar för att hela resan kan genomföras och även i relationer där efterfrågan är relativt svag. En sådan systemsyn underlättas knappast av en avreglering.

Jag gillar konkurrens. Det förbättrar nästan alltid en tjänst eller en produkt. Problemet här ligger i att konkurrensen skall ske på en bana som i sig är begränsad, vilket omöjliggör fullständig konkurrens. Därför är jämförelsen med flyget irrelevant.

Sättet man skall fördela tåglägena kommer nog att vålla mycket diskussion. Vad händer när alla vill köra i högtrafik, och alla är beredda att betala för det? Men ingen vill köra i lågtrafik på banor med litet underlag? Russinen ur kakan, eller cherry picking alltså.

Och det som kommer att hända är att andra statliga järnvägsbolag som NSB, DB, DSB etc med sina statssubventioner i ryggen kommer in och konkurrerar med svenska aktörer. NSB har redan anmält intresse. Följden kan alltså bli att vi med våra höjda biljettpriser kommer att subventionera regionaltågstrafiken i Tyskland. Kul för dom …

Vi behöver öka tågresandet för att skapa ett mer hållbart transportsystem. Detta förslag kommer med mycket stor sannolikhet inte att bidra till detta!

PS Om ni i stället vill ha lite positiv tågfakta så kolla in Sven Cahlings trevliga film med tågresan Ljusdal-Bryssel på Miljöbloggaktuellt DS
Länkar:

Torstensson i DN om avregleringen
DN:s Storbrittanienkorrespondent dissar avregleringen
Ulf Adelsson gillar inte heller avregleringen

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
6 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Är det inte NSB (aka Tågkompaniet) som gör att du kan åka från Mjölby till Örebro? SJ har redan gett upp där.

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Sverige är numera i en politisk kris också på infrastrukturområdet. Felaktigt ställda frågor om kommunikation och infrastruktur som redan från början applåderas av olika intressenter, allt från resenärgrupper till tågoperatörer är nu en dyster realitet. Medborgarråd krävs nu för att häva dödläget i riksdagen. Starka riks- och regionala intressen bör över en period få mötas för att få en realtisk framdriftsplan. Behoven av offentliga kommuniukationer i dessa miljötider är omfattande. Tack för en bra bloggartikel!Bertil Gustavsson

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Två anmärkningar kring förslaget: att tåg är ett tekniskt system där marknaden kanske inte kan lyckas, vilket du i likhet med Ulf Adelsson noterar. Förslaget kan även utläsas som en dold regionpolitisk aktion, märkligt nog lanserad av en centerpartist.

    /H.Sylvan

    Svara
  4. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Någon som tror att en aktör som kommer in och kör Malmö – Stockholm också fixar resan Mjölby – Örebro?

    Det blir väl Rikstrafikens och Länstrafikens uppgift. Precis som idag. Men om man inte kan köpa genomgående biljetter av alla operatörer är det nog en stor försämring för resenärerna.

    Svara
  5. Jonas
    Jonas says:

    H.Sylvan:
    Ulf Adelsson (den gamle moderatledaren) konstaterar ingenting, i synnerhet inte om marknadsekonomi. Det enda han gör är att pinka in sina egna revir. En synpunkt angående ev. försämringar av övrig tågtrafik: är ändå inte de allra flesta linjer (som inte går mellan storstäderna) upphandlade av rikstrafiken? Upphandlingen från rikstrafiken är oberoende av sj:s vinstdrivande linjer och då har sj inte rätt att försämra servicen på dessa?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *