Spårvagnen kommer – om den är tillräckligt bra

Malmö skall få spårvagn igen. Lund skall få spårvagn till 2014. Helsingborg skall bygga spårvagn. Jönköping tittar på spårvagn. Linköping studerar spårvagn. Norrköping bygger ut sin spårvagn. I Umeå tittar man på trådbuss.

Vi på Trivector har medverkar på olika sätt i alla dessa studier, som kommit väldigt olika långt. För detta har vi blivit kallade spårvägskramare, har jag sett. Vi kramar inte några färdmedel – vi utreder seriöst om ett färdmedel kan fungera utifrån en mängd olika aspekter.

Spårvagn kan säkert bli ett alternativ i en del av ovan nämnda städer. Men det återstår att se. Om det inte är ett alternativ, så säger vi det. Vi har redan sagt det i några städer.

Norrköpingsspårvagn på besök vid Malmö stadsbibliotek 2008

Kanske blir det nu en kamp om vilken skånsk ort som kommer först. Det brukar vara så att Lund pratar och Malmö gör. Det skall bli intressant att se om det blir så den här gången också.

PS. Längesen jag skrev om musik. Just nu rullar U2:s nya No line on the Horizon i min iPhone. Bättre ju mer man lyssnar. Förnyelse, samtidigt som man känner igen en hel del. Bästa låten är nog 7.24 långa Moment of Surrender. Med ett mittparti som låter som nån reminiscens av Pink Floyds Shine on me crazy diamond, med ett solo av The Edge som låter mer David Gilmour än The Egde. Vackert.

Lovar ett speciellt inlägg om annat nyfunnet som Fleet Foxes, The Killers, Glasvegas och Bruce Springsteens nya. DS

Länk:

Sydsvenskan om spårvagn i Malmö
Sydsvenskan om spårväg i Lund

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Joel Hansson
    Joel Hansson says:

    Tipsa gärna också om nyheterna på [link=http://www.lightrail.se/index.php?page=nyheter&id=2391]Lätta spår[/link]!

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Här i Göteborg finns det politiker som helst skulle vilja avskaffa Spårvägen eftersom den är behäftad med ständiga reparationer och förändringar av spåren.Men Spårvägens anhängare har hitintills alltid vunnit eftersom bussar aldrig kan få den kapacitet som en Spårvagn klarar i antalet passagerare.
    Rerail är en svensk uppfinning som på sikt kan göra de dyra spårbytena till en mindre kostsam utgift.Rerail innebär att man fräser bort en del av rälens slitbana och applicerar en ny sliträl ovanpå den existerande.På så vis behöver ej rälsen bytas ut helt.Fast det gäller enbart räls som går på egen banvall och ej när rälsen är i ett litet dike som i marknivå/i höjd med asfalten i en stad.
    /Mikael i götet

    Svara
  3. Bengt Stålner
    Bengt Stålner says:

    Spännnade ambitioner runt om Sverige. Utveckling mot spårbundet system i full gång i Linköping. Glasvegas gjorde en bra spelning på Debaser i lördags, kommer dock att vara lika bortglömda som The Strokes om ett par år………

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Mmm, jag tror kanske du har rätt angående Glasvegas. Fast Strokes kan jag fortfarande lyssna på då och då. Liksom Supergrass.

    Har som projekt att kolla upp Kings of Leon och Interpol också. Återkommer.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *