Rätt riktning men för fegt och för segt

De delar av den kommande Klimatpropositionen som presenteras på DN Debatt idag är steg i rätt riktning, med början på en form av grön skatteväxling. Men det går för sakta. Det har tagit två år att komma hit, och åtgärderna skall inte träda i kraft förrän 2011.

Man borde ha infört åtgärder som styr godstransporterna mot högre effektivitet, och mindre lastbil och mer tåg. Frågan är om den höjning av dieselskatten man aviserar förmår göra detta. Troligen inte. Säskilt inte när man kompenserar lastbilstrafiken genom att ”Fordonskatten på dieselbilar, tunga lastbilar och tunga bussar sänks”. Kilometerskatt enligt tysk modell är förmodligen den enda vägen att gå.

Man borde också ha infört en trappa där kraven för att få kalla en bil för miljöbil succesivt sänks från dagens 120 g koldioxid per kilometer.

Och LRF och Motormännen pratar för sin sjuka mor, precis som alla andra särintressen när man skall börja ta ansvar.

Rätt riktning, men för fegt och för segt alltså.

Länkar:
DN debatt
SvD om reaktionerna från Motormännen

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Anders
    Anders says:

    Själv tyckte jag det lät som i rapporteringen om detta att man ska göra lastbilstransporterna dyrare för sälva transporten – men sen skall de kompenseras genom sänkta arbetsgivaravgifter etc. till resultat av ett nollsummespel. En kort undran är ju då: När och hur ska staten då få ihop pengar till de klimatinvesteringar, som ökad spårkapacitet, som måste till för att kunna säkra godstransporterna i framtiden – om nu lastbil inte är något hållbart sätt att transportera långväga gods…?

    /Anders

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *