Metan och Arn

På tåget hem från Skövde. Björn och jag har varit där och hållit i en workshop om framtidens kollektivtrafik i Skaraborg. En intressant och givande dag. Deltagarna kom från nästan alla kommuner i Skaraborg – ett område med ganska gles befolkning. Och blandningen av samhällsplanerare och näringslivsfolk gav en viss spänst åt sammankomsten.

Skaraborg skall satsa på metan och Arn, dvs på bioenergi och på besöksnäringen.

Får ett mail från min bilintresserade bror som undrar hur det kan komma sig att Volvo nu i rask takt kan lansera sina iDrive-varianter av sina bilar – som drar väsentligt mindre än de gamla. Varför kunde man inte ha gjort detta för flera år sedan? Måste kniven vara på strupen för att nåt skall hända?

Läser i dagens tidning att bilen som ev skulle kunna rädda SAAB, 9-3X har 210 hk. Vissa lär sig aldrig.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Johan
    Johan says:

    Bra pinsamt att de släpper ut så pass mycket koldioxid som de gör, när kravet år 2012 skall vara 130 g/km.
    2.0T 199 242
    2.T BP 199
    1.9TTiD 144 182

    Gräva sin egen grav verkar de klara av bra…

    Svara
  2. Lucas Carlsson
    Lucas Carlsson says:

    Det frivilliga målet till 2008 var 140 g/km. Detta mål tiggde och bad bilindustin om för att slippa tvingande mål, med tillhörande sanktioner. De svenska tillverkarna var flera klasser sämre än andra tillverkare, SAAB hade 189 g/km i snitt 2007 och Volvo 188 g/km. Visserligen fick de inte räkna in etanolen, men med tanke på att den svenska försäljningen sjunkt med 80% sedan september så lär de flesta ”miljöbilarna” tanka bensin numera.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *