Lund lyckas skapa hållbara transporter

Hur många gånger har jag bloggat på tåget på hemväg från Stockholm? Åtskilliga. Idag var en bra dag med många anställningsintervjuer mer potentiella medarbetare. Alltid kul när de kommer från konkurrenter.

På hemväg har jag suttit och läst en rapport som Trivector just tagit fram om den tredje utvärderingen av Lunds amitiösa arbete med hållbara transporter. Vi har gjort utvärderingar 2001, 2004 och nu 2008. Och det är spännande att se att den positiva tvecklingen fortsätter. LundaMaTs har gett betydande effekter. Ungefär en fjärdedel av Lundaborna har ändrat sitt resande på grund av satsningen. Det har betytt en minskning av utsläppen från trafiken med ca 5% per år mot vad som annars skulle ha varit. Det kan låta lite, men det handlar om åtskilliga ton. Och på kuppen har man förmodligen fått friskare medborgare, som cyklar och går mer.

Hoppas att man fortsätter – och att busstråket Lundalänken blir spårvagn.

En kvart kvar till Lund.

Trevlig helg!

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Morrica
    Morrica says:

    Som trogen busspendlare inom Skånetrafiken ser jag hur bussarna blir allt sämre på att hålla tider, chaufförerna i snitt allt surare (förmodligen på grund av försämrade arbetsförhållanden och irriterade passagerare, det blir en ond cirkel) trots att många är väldigt trevliga, och hur bussarna blir allt fullare samtidigt som de förefaller allt rackligare, dörrar fungerar inte alltid, handtagen för stående att hålla sig i är ibland lösa, alla stannaknappar fungerar inte etc. Jag hör också passagerare klaga alltmer på både förseningar, höjda priser och överfulla bussar. Om den positiva utvecklingen skall fortsätta borde nog Skånetrafiken få del av positivismen och framtidsambitionen.

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Jag tycker det är intressant att Lund har gjort insatser och mätt resultaten. Annars är det vanligt att folk tror att en låg eller sjunkande andel biltrafik i en viss stad beror på lokala omständigheter som inte föreligger i andra städer. Så är det förstås inte, utan det är resultatet av en medveten politik som förts under lång tid.

    Jag anser att cykel är ett bättre alternativ till de många korta bilresor som görs, och det finns många städer med hög andel cykelresor som visar att cykling kan göras populärt. Det klatschigaste exemplet är kanske vintriga Umeå där var femte resa sker med cykel. Deras cykeldokument kommer ut senare i år, enligt kommunens hemsida.

    Den här typen av framgångar kan också vara ett bra vaccin mot övertro på spårtaxi 🙂

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *