Survival of the fittest

Igår var Ford, GM och Chrysler hos farbror Bush och viggade pengar igen. (Herregud jag låter som en söderkis ur en 50-talsfilm – var kom ”viggade” ifrån?). Och det verkar som om både demokrater och republikaner är hyggligt ense om att låna ut femton miljarder dollar för att de tre bolagen skall överleva fram till nyår…..

Och även här i Sverige tycker en del handelsprofessorer (från Göteborg…) och andra debattörer att staten bör gå in och rädda Volvo och Saab. Men om man har två bolag som inte lyckas producera den typ av produkter som marknaden vill ha så blir det knappast bättre av att staten går in och räddar dem. Visst skulle det vara trist om Volvo och SAAB försvann som bilmärken, inte minst för alla dem som jobbar där, men om folk inte vill köpa de bilar som de tillverkar så är det ju knappast smart att låta oss skattebetalare stå för respiratorbehandlingen av två kanske dödsdömda företag. Det produceras idag flera miljoner bilar för mycket i världen – och om man skall vara med och slåss på den spelplanen måste man ligga helt rätt – vilket varken Volvo eller Saab har gjort.

Vi är som alla vet inne i början på en djup lågkonjunktur, som med största sannolikhet kommer att bli ännu djupare innan det vänder. Vi kommer att se många företag som inte kommer klara sig. Detta är en naturlig och nödvändig fas i marknadsekonomin – och det som ekonomen Joseph Schumpeter 1942 kallade för ”kreativ förstörelse”.

Det verkar vara en öppen fråga hur många som egentligen får sin försörjning genom bilindustrin. Bilindustrin själv hävdar att för varje jobb hos biltillverkarna går det ytterligare 5 andra jobb hos underleverantörer etc. NUTEK hävdar i en ny rapport att det bara handlar kanske ett halvt jobb. Så summan är någonstans mellan 15.000 och 120.000. Jag väljer att lita mer på NUTEK än på bilindustrin – de har ju misslyckats med uppskattningar förr…..

Naturligtvis kan den kompetens och erfarenhet som finns hos de båda bilbolagen komma till användning i den typ av nya produkter som behövs i omställningen till ett hållbart samhälle. Hade jag trott på idén skulle jag sagt spårtaxi – men det gör jag som bekant inte. Men varför inte bussar och spårvagnar, vindkraftverk och vågkraftverk?
Länkar:
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Manne
    Manne says:

    Nu idag torsdag kom Svenska staten med lånegarantier till Volvo och Saab på 20 miljarder! Vad jag inte kan förstå varför just bilundustrin skall hållas under armarna? Det är tydligt att de GM/Ford inte lyckats göra de bilar kunder vill ha eller till priser de vill betala. Det finns bilföretag som lyckas! Audi har tydligen ÖKAT sin försäljning under året som gått http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=109555 Likaså har Porsche alltid positiva siffror så det handlar mer om vilket företag än om just bilindustrin som helhet.

    Om man vill få mindre arbetslöshet när Volvo eller Saab går omkull så vore det väl värt att satsa de miljarderna på utveckling av ny teknik eller nytt samhällstänk istället. Jag tänker på tex det alternativa förslag som presenterats istället för förbifart Stockholm. Det som handlar om biltullar och kollektivtrafik. Eller bygg ut kollektivtrafiken som idag inte kan svälja den ökade efterfrågan och därigenom hindrar en bra samhällsekonomisk utveckling
    mvh/manne

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *