Jordbävning, spårtaxi och Kinderägg

Vaknade i morse 06.20 av att sängen skakade fram och tillbaka, på ett segt sätt, och garderobsdörrarna i sovrummet skallrade. ”-Det är jordbävning”, sa jag till min fru. ”Undrar hur stor?”, sa hon efter en stund. 4,7 sa jag. Av nån anledning gjorde jag rätt bedömning…. Jo, jag visste så mycket som att det krävs kanske kring 4 för att det skall kännas så pass, och att vid 6 börjar husen falla samman.

And now to something to completely different. Jag är sedan april i år ordförande i Trafiktekniska Föreningen, en intresseförening för 875 av Sveriges trafikplanerare. Vi ger ut en tidning som heter Reflexen, som i höst fått en ansiktslyftning. Nya numret kom idag. Vi försöker bland annat få igång diskussion och debatt kring trafikfrågor, men det går trögt.

Och eftersom jag vet att det är två ämnen som alltid engagerar när jag skriver här på bloggen, spårtaxi och inducerad trafik, så valde jag ett av dem: Spårtaxi.

Hela det nya numret kan du läsa på vår webb. Men redan här får du mitt försök att få igång diskussionen:

Spårtaxi kan inte rädda världen!

Ända sedan jag började läsa trafikteknik för ca trettio år sedan har spårtaxi varit framtiden. Det kommer det förmodligen att vara om trettio år också.

Att vi står inför stora utmaningar för att klara att bygga ett hållbart transportsystem är nog klart för de flesta. En lobby, där bland annat SIKA ingår, lyfter fram spårtaxi som frälsningen med stort F. Spårtaxi är det enda färdmedel som gör att bilisterna lämnar bilen låter det.

Denna tanke har nu spridit sig till politiker i ett större antal svenska städer. Tanken på spårtaxi blir ett skäl att göra ingenting – spårtaxin kommer ju snart och löser alla problem. En ny rapport pekar på att spårtaxi är lösningen i femtionio (59) svenska städer.

Jag har mycket svårt att tro att vi kommer att få se några storskaliga spårtaxilösningar de närmaste årtiondena. För mig är spårtaxi det sämsta av två världar: spårtrafikens inflexibilitet och höga anläggningskostnader, parat med bilens låga kapacitet. Dessutom förstår jag inte hur någon tror att det är möjligt att införa i befintlig stadsmiljö. Och tillgängligheten tio meter upp i luften är ju inte lysande.

Bilen kommer att överleva. Effektiviseringar, förnyelsebara bränslen och hybridlösningar gör att den kommer att finnas kvar även om tjugo år. Att då bygga ytterligare ett nytt trafiksystem vid sidan av de vi redan har kommer att bli dyrt. Ingen av spårtaxiförespråkarna jag debatterat med har trott att systemet ersätter alla bilar, eller bussar.

Många av spårtaxins tillskyndare är modellmänniskor eller trafikekonomer. Sällan är det personer med planerarbakgrund som spårtaxi-lobbar. Jag har varit med i trafikbranschen tillräckligt länge för att veta att i trafiken handlar det sällan om bara teoretiska beräkningar och simuleringar. Trafik handlar om så mycket mer – människor till exempel.

Så fortsätt gärna att utveckla spårtaxin – men sluta med att presentera systemet som lösningen på det hållbara trafiksystemet!

Christer Ljungberg

Två saker brukar generera många kommentarer när jag skriver på min blogg: spårtaxi och inducerad trafik. Vad gör man inte för att få igång debatten här i Reflexen. För den som vill läsa mer debatt för och emot: gå in på www.ljungbergsblogg.blogspot.com och sök på spårtaxi så får du alla argumenten för och emot.

Spårtaxi och jordbävning i Skåne- lika osannolikt.

Och i eftermiddag ringde en journalist från Värnamo Nyheter och frågade om inducerad trafik. Nästan som ett Kinderägg – tre diskussionsämnen på samma dag…

Länk:
Nya numret av Reflexen
Trafiktekniska föreningen
DN om jordbävningen
Aftonbladet om jordbävningen

5 kommentarer
  1. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Modellmänniskor:

    Personer som gärna simulerar trafiken i olika simuleringsmodeller.

    Inducerad trafik: Trafik som genereras av ny vägkapacitet.

    Sök på inducerad trafik i bloggen så hittar du en del om detta.

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Det är väl samma form av argument som återkommer när det gäller många andra alternativ i debatten kring hållbar mobilitet. Kollektivtrafik och stadsplanering kommer inte ensamma vara lösningen med stort L (framförallt med tanke på att godstransporternas energianvändning ökar betydligt mer än persontransporternas). Inte heller kommer alternativa drivmedel såsom biodrivmedel, vätgas eller eldrift att ensamma kunna lösa problemet om man i sin definition av hållbarhet även tar hänsyn till de negativa sociala aspekterna av bilsamhället. Så jag tycker du har rätt när du säger att spårtaxi inte är lösningen med stort L, men det innebär väl inte att det inte kan vara en del av lösningen?

    /Fredrik Pettersson

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Fredrik!

    Frågan är om det kan vara en realistisk del av lösningen. Ett system som kostar kanske 65-130 kkr per km (ingen vet eftersom det inte finns..) funkar nog inte på så många platser.

    Men jag har inget principellt emot spårtaxi. Bara när det framställs som frälsningen…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar till Erik Sandblom Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.