Att betala sin Volvo över skattsedeln

Så föll dom till föga i alla fall. Regeringen satsar 28 miljarder på bilindustrin. Frågan är om det gör någon nytta. Om man inte lyckats bygga bilar som konsumenterna vill ha så är frågan om krediter som räcker någon månad löser problemet. Och pengar till fordonsforskning har man fått i många år redan – och ändå inte förstått att framtidens bilar är energisnåla och miljövänliga. I forskningsprogram som IVSS (intelligent Vehicle Safety Systems) har staten genom VINNOVA och Vägverket skjutit till många sköna miljoner de senaste åren.

Jag har väldigt svårt för den politik som nu förs på många håll i världen: privatisera vinsterna – socialisera förslusterna. Frågan är om det är det som kallas blandekonomi? Om jag vill ha en Volvo så köper jag en Volvo. Jag vill inte vara med och betala den över skattsedeln.

Och de chefer inom de båda bolagen som så kapitalt misslyckats med att bygga bilar som går att sälja (Audi ökar sin försäljning…) sitter kvar.

Stödet till bilindustrin består av tre delar:

1) 3 miljarder satsas i ett statligt ägt utvecklingsbolag för att lära Volvo och Saab bygga miljövänliga bilar. Men herregud – är det Maud som skall styra detta bolag eller? Kan dock tänka mig att sitta i en Advisory Group (ingen risk dock att jag skulle bli inbjuden…)

2) 20 miljarder skall vara i kreditgarantier så att bankerna vågar låna ut pengar till bolagen ”för grön omställning”. Dvs staten garanterar att om Volvo och Saab inte kan betala tillbaka så får bankerna pengarna av staten.

3) 5 miljarder skall vara akutlån. ”Syftet med ett sådant lån är att göra det möjligt att hålla ett ekonomiskt försvagat företag flytande den tid som krävs för att utarbeta en omstrukturerings- eller likvidationsplan.” Dvs till dess Tata Motors köper bolaget, eller det går i konkurs, typ.

Det kan inte vara ett självändamål att Sverige har en bilindustri. Om inte bolagen av egen kraft förmår bygga bilar som går att sälja så kanske det är bättre att nån annan bygger bilarna. Det tillverkas redan idag 3-4 miljoner för många bilar i världen varje år.

Bättre då för staten att ta ansvar för de som eventuellt skulle förlora jobben om bolagen går i konkurs. Den ”kreativa förstörelsen” som är en av spelreglerna i marknadsekonomin, sätts här ur spel. Kompetensen som finns inne i bolagen skulle kunna komma till användning i andra typer av verksamheter som har större utsikter för framgång.

Länkar:
VA om bilstödet
DN om bilstödet
IVSS

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Jag håller förresten inte med om att den kreativa förstörelsen sätts ur spel. Volvo har ju sparkat tusentals anställda och lär sparka fler nästa år trots regeringens paket.

    Ekot har det här roliga diagrammet över sysselsättningen i fordonsindustrin. Det framgår att Volvo PV har 17,6 tusen anställda i Sverige och Saab har 5,2 tusen. Det kan jämföras med AB Volvo som har 28 tusen anställda, större än Volvo PV och Saab tillsammans. Scania har 12,9 tusen anställda.

    Ekot: Sveriges bilindustri siffror från slutet av 2007

    Svara
  2. Magnus
    Magnus says:

    På tal om privatisering läste jag nyligen antologin Vinst, utgiven av Ersta diakoni och Verbum Förlag, som bland annat diskuterar just privatisering utifrån olika synvinklar. Kan verkligen rekommendera den.

    Privatägt eller inte, vinstintresse eller inte – det är väl ändå resultaten av ett företags verksamhet som spelar roll? Spelar det någon roll om ett sjukhus är privatägt eller inte, så länge det levererar? Och kanske kan ett vinstintresse till och med innebära en morot som gör att sjukhuset blir bättre.

    God jul!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *