Framtiden kräver bättre kollektivtrafik

Tåget från Göteborg till Lund är ett loktåg idag eftersom många X2000 är på verkstad. Såväl fordon som infrastruktur i det svenska tågsystemet lider av bristande underhåll och utveckling. Politikerna har under en lång period försummat järnvägen, och andra delar av det svenska kollektivtrafiksystemet, för att man trott att det ju ändå är bilen som är vikigast i det svenska transportsystemet.

Jo visst – i policydokument av olika slag har man skrivit vackert om miljö, minskning av utsläpp och att kollektivtrafiken måste öka. Men när det kommit till konkreta projekt och planer så har man inte alls prioriterat enligt de övergripande målen.

Nu börja verkligheten hinna ikapp. Nu blir man tagna på sängen när folk ökar sitt kollektivtrafikresande – tågen är överfulla – och systemet brakar ständigt ihop – kontaktledningar faller ner, ställverk går sönder och bromsarna låser sig.

Det är dags att se på kollektivtrafiken på ett annorlunda sätt idag. Från att, i alla fall pliktskyldigast, ha pratat om hur vi skall få flera att åka, måste vi nu diskutera hur vi skall ta hand om alla de som vill, och behöver åka.

Detta händer redan idag, men blir ännu viktigare framöver. Låt dej inte luras av att oljan kostar 57 dollar fatet idag – inom några år kostar den 200 dollar. Och om Köpenhamnsmötet 2009 lyckas, vilket är nödvändigt, kommer någon form av styrmedel att ytterligare stärka denna utveckling. Och dessutom vill fler och fler ändra sitt resande för att göra en insats för miljön – och många företag styr åt detta håll.

En tydlig demonstration av hur viktigt det är att skapa robusta transportsystem fick vi i finanskrisens inledning i USA. När bensinen på ett halvår stigit från ca tre till sex kronor litern blev kostnaden för att ta sig till jobbet så stor för vissa av suburbias invånare att man inte klarade betala räntorna på huslånen. Och eftersom det inte fanns någon kollektivtrafik så gick det åt skogen.

Alltså: Om vi skall klara att ha en fortsatt god samhällsutveckling, måste alla kunna ta sig till jobbet-skolan-fritiden osv även i en situation där kostnaden för att resa med bil blivit väsentligt högre. Lägger vi sedan klimat- och miljödiskussionen ovanpå detta resonemang blir skälen för en kraftfull satsning på kollektivtrafik ännu större. Det är dags för politiker av alla färger att inse detta. Och det finns argument både för de som främst värnar om jobben och de som värnar om miljön. Men det är bråttom – oavsett vilket av argumenten man vill gå på.

Detta pratade vi bl a om på dagens intressanta möte med Västtrafik. Jag tror att de förstod.

Länkar från dagens tidningar som stöder resonemanget ovan:

DN om X2000 till verkstad
Sydsvenskan om att bussarna i Malmö inte räcker
DN: Yngre redo offra mer för miljön (notis ej på webben)

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Kristofer
    Kristofer says:

    Appråpå bra kollektivtrafik så har jag noterat att SJ ofta får ta emot mycket skit för sina förseningar. Jag gjorde t.ex. en sökning efter ”förseningar sj” på news.google.se och fick 76 träffar. Samtidigt kunde jag inte hitta någon relevant träff när jag sökte efter förseningar inom flyget eller SAS.

    Det märkliga är att när jag försöker jämföra punktligheten mellan flyget och SJ så framstår SJ som avsevärt mycket bättre. Första kvartalet 2008 var 23 % av avgångarna på Arlanda mer än 15 minuter försenade (i medel var en försening 39 minuter) [1]. Motsvarande siffra för SJs samtliga tåg under jan-jun var 3 % enligt en delårsrapport [2].

    En mer relevant och intressant jämförelse skulle förstås vara hur punktligheten för inrikesflyget (inkl till/från flygplatsen) står sig jämfört med X2000 på de sträckor där de konkurrerar. Och hur punktlig är en bilist på dessa sträckor? Tyvärr verkar det omöjligt att säga någonting om detta.

    /Kristofer

    [1] http://files.aea.be/RIG/SerQlty/PRP/PRPSumm_table_2008.htm

    [2] http://www.sj.se/content/1/c6/08/44/43/Del%C3%A5rsrapport%202008%20Q2%20slutlig_080815.pdf

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Intressant iaktagelse Kristofer! Dock har ju flyget en helt annan möjlighet att flyga igen den tid man förlorat i starten medan det är precis tvärtom för tåget. Ett tåg som missar sin slot-tid blir ju sedan ofta satt på undantag resten av resan vilket fövärrar förseningen. Personligen är jag nog kräsnare att komma fram i tid än att avgången sker i tid.

    Åkte till Stockholm-Göteborg resp Stockholm-Skövde förra veckan med X2000 och båda resorna gick galant, när det funkar och på rätt linjer är X:et alldeles fantastiskt. Särskilt när det bjuds på kaffe i första klass.
    Enda palavret uppstod på Göteborgs station när det saknades information om vagnnummer till väldigt snart innan avgång. Men jag gissar att de flesta hann med ändå! 😉

    /Rikard

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag nämnde inte att tåget i fredags på ditresan var i tid. Ingenstans i tidtabellen står det att det skulle ta längre tid med med loktåget än med X2000, men när vi startade från Lund sa man att det skulle kunna ta upp till 15 min längre… Men i Varberg fick vi beskedet: ”Tro det eller ej – men vi är i tid” och tåget var faktiskt ett par minuter tidigt till Göteborg.

    Lite märkligt att X2000 har sådana marginaler att det går lika fort att köra med loktåg!!!

    På hemvägen blev vi 8 min sena.

    Svara
  4. Kristofer
    Kristofer says:

    För att förtydliga. I mitt första inlägg gjorde jag fel och jämförde flygets avångångar med SJs ankomster, men det gjorde alltså inte så mycket eftersom flyget har ungefär samma förseningsstatistik på avgångar och ankomster.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *