Volvos kris handlar inte om brist på forskning

Forskning är en de allra viktigaste faktorerna för ett modernt samhälles fortsatta utveckling och framgång. Det är därför mycket välkommet att regeringen nu vill göra en ökad satsning på forskning, generellt sett.

När Lars Leijonborg på fredagens DN debatt exemplifierar behovet av forskning med Volvos kris är han dock fel ute. Volvos nuvarande problem handlar inte om brist på forskning, eller forskningsmedel. Både Volvo och staten har spenderat många hundra miljoner på fordonsforskning under senare år. Istället är det brist på långsiktighet i affärstänkandet som är skälet.

Att svenska bilar varit de mest bränsleslukande av alla europeiska biltillverkare har varit känt i årtionden. Att Volvo under några år tjänat stora pengar på bränsleslukande modeller som XC90 är också välkänt. Men att man samtidigt försummat sin omvärldsbevakning, och inte sett på mer långsikta megatrender, är inget problem man löser med mer forskningsmedel. Inte med medel till fordonsforskning i alla fall – möjligen med forskning om beslutsfattande.

Att oljepris och miljödiskussioner skulle öka efterfrågan på bränslesnåla bilar har varit uppenbart för oss som sysslar med trafik i mer än 10 år. Men om man helt fokuserar på den kortsiktiga lönsamheten är det lätt att bli överraskad av kraften i omvandlingen när den väl kommer. Ett Volvo som gjort sin läxa när det gäller omvärldsbevakning, och som tänkt mer långsiktigt, hade inte behövt hamna i den kris vi ser idag.

Ett bevis på detta är när man nu på 18 månader lyckats sänka koldioxidutsläppen från de minsta modellerna med 10% genom mycket enkla åtgärder. Enligt Ny Teknik så har denna typ av arbete skett genom att ingenjörer, tydligen med större insikt än företagsledningen, arbetat gratis, för att man insett att det skulle äventyra företagets framtid att inte göra detta.

Inget av detta hade blivit bättre av mer forskning. Den enda som hade behövts är långsiktigt tänkande. Och det kan man inte forska fram.

Länkar:
DN debatt om forskning
Ny Teknik om Volvos gratisarbetande ingenjörer
Ny Teknik om Volvos efterhandsminskning av utsläpp

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Michael
    Michael says:

    Volvo har bredsladd
    Inte konstigt att det går dåligt när Volvos ledning utvecklar bilar för en marknad som fanns för flera år sedan.
    Deras marknadsanalytiker hoppas jag har är de första som får sparken!

    Hur kan man presentera V8:or när konkurrenterna visar upp hybrider?
    Då får man ju skylla sig själv!
    Sist i raden av löjliga bilar är fossilbränsleslukaren XC60. Störtlöjlig bil i Europa. Kanske lite ”miljövänlig” i Amerika, men hur länge då?

    Med en ledning utan ÄKTA miljöfocus och engagemang kommer det skita sig med bredsladd.
    Jag kommer iaf inte köpa nästa bil från ett företag med så dåligt engagemang för minskad miljöbelastning. //Micke

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    En annan sak som trafikfolk känner till är att många bilresor är onödiga. Hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer, hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från sina arbeten enligt infraproppen, och hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från en järnvägstation. Det är samma i USA, hälften av befolkningen bor inom fem miles från sina jobb. Fem kilometer tar 15-20 minuter att cykla.

    Det är en tickande bomb för biltillverkarna! När folk inser att de inte behöver bilen i vardagen så kommer många välja att göra sig av med den. Istället väljer de taxi och hyrbil vid behov.

    Det är en ändring i livsstilen som kan ske snabbt, säg tio år, som när rökning blev otrendigt på nittiotalet. Då kan bilförsäljningen permanent hamna på en lägre nivå i västvärlden.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Eric!

    JAg gillar din envetenhet med att påpeka att många resor är korta! Du har alldeles rätt! Denna kommentar du lagt här, skulle också kunnat ligga exakt likadan på mitt senste blogginlägg!

    Svara
  4. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Haha, trägen vinner! Jag kommenterade det här blogginlägget istället eftersom Maud Olofsson nu vill satsa ännu mer pengar på forskning:

    Ekot: Mer pengar till fordonsforskning

    Nu säger analytikerna att det inte bara handlar om satsningar på fel sorts bilar, det finns en stor överkapacitet i branschen globalt också. Det blir knivigt.

    Volvo har för övrigt redan en hybridbuss i trafik. Konstigt att det inte skrivs mer om det.

    Ny Teknik: Volvo rullar ut hybridbuss

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *