Slow train coming

Min fru tycker att jag är för påstridig med att påpeka för andra människor att det finns alternativ till att resa, både när det gäller färdmedel, och när det gäller att effektivisera resandet på olika sätt. Hon reser dock oftast tåg nuförtiden till Stockholm, men i morgon bitti blir det flyget eftersom hon måste vara tillbaka i Skåne kl 4 på eftermiddagen – och hon har sovit dåligt de tre senaste nattågsnätterna. Sen åker hon till Aten på kurs på fredag, och jag undrar alltid varför man inte kan lära sig saker här hemma, när alla på kursen kommer från samma företag i Sverige?

Igår kväll hade vi en middag hemma med gamla goda vänner. Min barndomskompis piloten har naturligtvis svårt att låta bli att flyga. Det har varit hans liv sen han var 6 år, typ. Men är väl medveten om problematiken. Hustruns barndomskompis marknadsföraren, flyger till Stockholm varje vecka med Malmö Aviation, och tycker de är så trevliga, och serverar riktig mat osv. Han har inte tid att åka tåg

Och så här ser det ut utanför den värld av miljömuppar där jag framlever stora delar av mitt yrkesliv. Det är fortfarande en lång väg att gå för att skapa ett hållbart resande. En del kommer att lösa sig själv med finanskris, höga bränslepriser och koldioxidskatter eller utsläppsrätter. Men det handlar också om att förmedla fakta som blir till kunskap om hur läget ser ut, och vad man faktiskt kan vinna på detta.

Jag är också i Stockholm i snitt en gång i veckan. Och jag har inte flugit denna sträcka på minst 2 år. Jag har helt enkelt inte tid att slösa bort 3 timmar på det sätt som flyget innebär – alldeles bortsett från miljöaspekten.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
12 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Att flyga i onödan, är inte det lite som att tända en cigarett i nån annans hem utan att fråga? Rökaren tycker han är cool, andra tycker han är en byfåne.

    Och hur bra sover man om man måste stiga upp kl 05 för att spänna fast sig i ett bullrigt plan?

    Och sen klagar man på att ungdomarna har fåniga vanor, hängande byxor… javisst, whatever darling!

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja, lite av det inlägget visar är ju att det är långt till det att omgivningen tycker att man är en byfåne…..

    Och man sover inte bar – jag vaknade också kl 5 när hustrun steg upp – och sov lite halvdant därefter…

    Svara
  3. Emma Jonson
    Emma Jonson says:

    Det är frustrerande – man skulle vilja att alla har miljön som första prioritet! Men jag tror det kommer bli svårt att få alla att på eget bevåg leva miljövänligt. Folk brinner för allt möjligt – feminism, facket, sin personliga utveckling eller annat och de har svårt att koncentrera sig på mer än en sak åt gången. Det känns som att enda lösningen är att ”någon” styr och planerar samhället på ett smart sätt: gör så att flygresenärerna m.h.a. koldioxidskatt måste betala den verkliga kostnaden för flyget (inkl. kostnader för miljöförstöring), stadsplanerar på ett miljöeffektivt sätt m.m.

    Det räcker inte heller med vanliga marknadskrafter. Med högre oljepriser anstränger sig t.ex. flygbolagen idag mycket för att minska bränsleåtgången: flyger på högre höjd för minskat luftmotstånd, kör lite långsammare, sköter om motorerna bättre så att deras verkningsgrad inte minskar så mycket med åldern… Samtidigt beräknas flygandet tredubblas i framtiden (enligt en av mina föreläsare). Även om en del företag idag är lite mer ”miljövänliga” så räcker det inte för att rädda miljön! Det måste till miljöekonomiska styrmedel också.

    Svara
  4. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Emma, det handlar inte om att ha miljön som första prioritet. Som Christer ofta påpekar så är tåget mer tidseffektivt på Stockholm-Lund då man kan använda restiden till något vettigt som att sova eller blogga t ex.

    Det handlar inte alls om någon uppoffring utan om att lära sig sluta spilla tid. Tid är en begränsad resurs!

    För måga representerar flyg fortfarande status. Rökning var också status en gång i tiden. Man verkade intellektuell om man rökte!

    Svara
  5. Anonymous
    Anonymous says:

    Det är svårt att lära gamla hundar att sitta och svårt att bryta gamla vanor. Min pappa har exempelvis alltid åkt bil till jobbet medan mamma cyklat eller åkt kollektivt, båda födda i skarven mellan 40- och 50-tal.

    Jag tror att ekonomiska styrmedel tillsammans med attraktiva alternativ är enda vägen att få människor att bryta gamla invanda, negativa mönster. Det räcker inte med att det kollektiva ressättet är lika bra som att ta bilen, det skall helst vara aningen bättre. Tror jag, tyvärr.

    Personligen trivs jag som fisken, ett avsnitt av P3 dokumentär i öronen, en kvarts promenad till pendeln, pendel i 20 minuter och en kvarts promenad till och från jobbet. Alternativet är 30-90 mins bilköande.

    /Rikard, Stockholm

    Svara
  6. Emma Jonson
    Emma Jonson says:

    Erik: Jo, håller med om att det mindre miljöskadliga alternativet ofta inte medför en uppoffring för den rationelle konsumenten. Men det kräver i alla fall att man tänker till och det kan vara nog så jobbigt om man har mycket annat i huvudet.

    Men trots allt tror jag att det oftast handlar om ett ”tragedy of the commons”-problem. Man flyger till Thailand varje år för det ligger ens egenintresse, men när alla gör det och det eventuellt medför naturkatastrofer pga utsläppta växthusgaser, hade det ändå legat i allas egenintresse om alla hade avstått från Thailand-resan. (Om man tillåter sig ett mycket förenklat exempel:)

    Svara
  7. C20
    C20 says:

    Vad som behövs är en utökning av tågtrafiken så man har möjlighet att åka tåg – även om det är 5 på morgonen.
    Priset på tåg är på tok för högt
    – ”konstigt” att folk flyger när det kostar 1/3 ibland. Dessutom är det generellt svindyrt, oavsett om man jämför med flyg eller ej – en enkel biljett Stockholm-Malmö med X2000 kostar i dom flesta fall över 600 kr.

    Bra vore att bygga en riktig höghastighetsbana från Stockholm ner mot Malmö som det funnits förslag på.

    Nattåg är inte ens ett alternativ -det går i utrarapid. Ni kan försöka försöka få folk och inse hur bra nattåget är, men det kommer inte funka i praktiken.

    Det där inlägget med att gå en kvart till och från tåget och dessutom en gång till när man kommer fram lät ju ”underbart”. När det gäller såna saker så är det ju bara löjligt att hålla på gnälla på att inte folk tänker på miljön – tror fan då att man tar bilen om man bor en kvarts gångväg från närmsta kollektivtrafik.

    Det är samma personer som säger t ex ”man sparar 5% energi per grad vintertid så det räcker med 18°C inne – man kan ta på sig en tjock tröja”

    Att tro att folk ska göra såna komfortsänkningar för att minska koldioxidutsläppen är bara löjligt.
    Uppgiften är att hitta lösningar som upprätthåller komforten men ändå är miljövänliga – t ex sänka ocker-priserna på X2000. Eller byta ut elelementen mot en värmepump istället.

    Svara
  8. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jo, tåget skulle kunna vara lite billigare – numera måste du vara ute i väldigt god tid för att resa billigt.

    Höghastighetsbana kommer nog – frågan om det blir så fort som det skulle behövas.

    När det gäller nattåg spelar ju hastigheten ingen roll – bara du är framme i lagom tid på morgonen!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *