Korthus och hållbara transporter

På plattformen i Kvicksund finns en väntkur som mest ser ut som en sliten gammal busskur. Men Reginatåget mellan Västerås och Norrköping är fint, om än något försenat. Hoppas att bytet i Norrköping fungerar….

Har varit i Västerås och pratat om möjligheten att skapa hållbara transporter på landsbygd. Och lyssnat på många intressanta föredrag från Hela Sverige skall leva, LRF och SKL.

En av mina slutsatser är att man inte kan skapa en kollektivtrafik på landsbygd som får med alla. Vår erfarenhet visar att det ofta går ganska enkelt att skapa ett system som hyggligt fångar upp kanske 80% av de boende. Resten är mycket svåra att få med om det skall kallas kollektivtrafik. Och det är bättre att de åker bil. Totalt sett svarar de som bor på landsbygden för en liten andel av det totala trafikarbetet i landet. Mer än 75- 80% av detta görs i de tre storstäderna och övriga större städer i landet. Det är där man måste göra mest för att skapa ett hållbart transportsystem.

Och så säger handelsföreningen i Lund i Sydsvenskan att jag skulle ha sagt att man bör ha gratis parkering i centrum för att konkurrera med externhandeln. Nope – måste vara en misstolkning. Det jag sagt är att när man bygger en ny avfart på E22:an, och det genast genererar intresse från handeln av att bygga ett externt köpcenter, så innebär det att satsningen på avfarten gör att man förskjuter konkurrensen till förmån för externhandeln. Om man la motsvarande summa på att förbättra tillgängligheten till centrum, genom att bygga ett lättillgängligt p-hus under Mårtenstorget, genom att underlätta för busstrafiken istället för att försvåra, genom att förbättra för cyklarna osv, så skulle centrumhandeln få en boost. Istället för externhandeln. Kanske kan man använda pengarna man får in på p-avgifter?

Och korthuset fortsätter att rasa. Volvo varslar 3000 personer. I finanskrisens (girighetskrisens?) spår har ingen råd att köpa ny bil. Och de som ändå köper vill ha en bränslesnål bil – dvs ingen Volvo. Men för tusan – sparka hela avdelningen för omvärldsbevakning. Detta har vi – och andra – sagt i 5-10 år. Nu är det nog snart köpläge för indiska Tata Motors. Ni vet de som tillverkar folkbilen för 20.000, och som redan äger Jaguar.

Länk:

Sydsvenskanartikeln
DN om Volvovarslet
Aftonbladet om varslet

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. David Larsson
    David Larsson says:

    Kollektivtrafik på landsbygd är intressant. Vi håller på att utveckla ett sådant system i Örebroregionen. De 20% som är svårfångade – beror det på att de bor alltför ensligt, eller på att de åker på udda tider?

    Finns det länk till info från föredragen i Västerås eller har du annat referensmaterial?

    Svara
  2. Anders
    Anders says:

    Det lät intressant, vore kul att titta igenom en sådan åhörarkopia eftersom studerar Fysisk planering!

    Hälsningar
    Anders

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *