Klimat och kollektivtrafik

På tåget igen. Har varit och pratat på konferensen ”Mer kollektivtrafik – annars når vi inte klimatmålen”. Trevlig tillställning, med många intressanta föredrag. Fick veta att busslinje 4 i Stockholm har lika många passagerare på en dag som SJ har, att spårvägar och BRT oftast ger en 10-15% ökning av fastighetspriserna inom 300 m från linjen, och att om Norge haft samma köpkraft som Polen skulle bensinen kostat 30 NOK litern. (Och ungefär samma i Sverige enligt figurerna.)

Fick åka hem redan med 15.05 tåget eftersom ALLA tåg från Stockholm till Malmö från 14.00 och framåt idag är fulla, både i första och andra klass! Jag hade till och med bokat flyg hem (jag inte flugit Malmö-Stockholm på flera år – trots att jag är i Stockholm ofta – varför skulle jag det, då hade jag inte kunnat jobba som jag gör nu (eller när blogginlägget är klart…).

Egentligen är tågen inte fulla, en del dyker aldrig upp, och ibland är det fullt bara på olika delsträckor. Så där missar SJ en hel del intäkter på att inte göra som flyget och överboka lite. Och möjliggöra att man flyttar runt en del.

Så jag missade jag den intressanta slutdiskussionen med politiker i riksdagens trafikutskott – bland annat ordf Ibrahim Baylan, (s) och Karin Svensson Smith (mp). Av Karin fick jag en motion som mp lämnar in idag med titeln: Klimat och kollektivtrafik. Intressant läsning, med 42 konkreta förslag till riksdagsbeslut. Det intressanta är att i stort sett alla vilar på forskning och säker faktabakgrund. Så egentligen borde alla partier ställa sig bakom de flesta – men så blir det säkert inte.

Det finns egentligen bara ett av förslagen som jag inte ställer upp på, och det är idén om parkeringsnormer med max-tak. Här blandar man ihop korten en del. Det kan vara smart att ha max-tak för antal parkeringar för arbetsplatser i centrum. Men att ha max-tak för parkeringar i bostadsområden kan vara kontraproduktivt. Det är redan så att man i vissa områden tar man bilen till jobbet bara för att man inte kan ha den på gatan hemma.

Jag tror att de flesta familjer kommer att ha tillgång till bil även i det hållbara transportsystemet. För att åka ut i skogen, eller för att köra till moster Svea i Knäckebrödhult. Många fler kommer säkert att ha detta i form av bilpool, som ju tar mindre plats – och ger mindre bilåkande.

Men det gäller för oss att göra alternativen så bra (säg inte spårtaxi för då skriker jag) att det smartaste inte är att ta bilen i alla lägen. Och resten av förslagen i mp:s motion tycker jag är sådana.

Sen är det annan sak att jag inte skulle formulerat mig så plakat-aktigt som man gör i vissa fall. Men det är kanske så man gör i politiken. Vad vet jag?

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
9 kommentarer
  1. gardebring
    gardebring says:

    ”Fick veta att busslinje 4 i Stockholm har lika många passagerare på en dag som SJ har, att spårvägar och BRT oftast ger en 10-15% ökning av fastighetspriserna inom 300 m från linjen”

    Om du har källor på/länkar till detta så tar jag gärna emot det. Att linje fyra borde blivit spårväg för länge sedan visste jag såklart, men att det var illa visste jag inte…

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Det var Gunilla Glanz, planeirngschef på SL som kom med uppgiften – som jag hört förut.

    Hon visade senare en bild där hon sa att 4:an borde blir spårväg när förlängningen av Djurgårdslinjen är klar.

    Bilderna från konferensen skall läggas på webben i morgon, på tidningen Trafikforums webb-plats. Dock bara för alla som var där, men frågar du så får du säkert lösenordet…

    Svara
  3. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Enligt ”Fakta om SL och länet 2007” (googla) så har innerstadsbussarna 270 000 påstigande per vardag. Jag läste någonstans att blåbussarna står för hälften av det.

    Enligt Svensk Cykling cyklar 150 000 cyklister per dygn i Stockholms innerstad. Jag tror dom menar att det görs 150 000 cykelresor varje dag.
    60 procent fler cyklister i Stockholm

    Jag vill förstås ha mer spårväg men även cykling är alltmer ett betydande transportmedel.

    Svara
  4. Johan Erlandsson
    Johan Erlandsson says:

    Intressant att du tror att de flesta familjer kommer ha bil även i framtiden. Detta blir jag verkligen förvånad över. Vad får dig att tro det, och tycker du det är dåligt, egalt eller bra? Kan det bero på att du är bilägare själv?

    Jag är rätt övertygad om att bilägande leder till en massa onödiga transporter (1400 mil i bil per skalle idag) i och med att den största delen av kostnaden inte är rörlig. Stötte just på min granne som just tagit en sväng med sin 1,5-tons bil för att köpa vinterskor till sonen. Finge vi bort bilägandet (varför inte mha bilpooler) så tror jag vi tar jättekliv mot ett hållbart och trevligare samhälle.

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja, jag är en ekonomisk idiot som har bil som används så lite…vi har t o m två i familjen. Det beror nog på att jag är uppfödd i bilgenerationen.

    Men jag får nog ändra till ”tillgång till bil” för det var så jag tänkte – dvs bilppol blir nog vanligare.

    Men jag är ganska luttrad – om vi får mer hållbara bilar som går på förnyelsebar el etc – så tror jag att ganska många kommer att ha dem – men använda dem smartare.

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    ”Så där missar SJ en hel del intäkter på att inte göra som flyget och överboka lite. Och möjliggöra att man flyttar runt en del.”

    Biljetter till tex. tre sammanhängande delsträckor är ofta inget problem att köpa när de genomgående biljetterna är slut. Ibland är det dessutom billigare jämfört med en genomgående biljett. Det är intressant (bi?)-effekt av den nya marknadsadaptiva prissättningen hos SJ.

    Svara
  7. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Exakt! Men det kräver ju en viss kunskap som kanske bara vi vana tågresenärer har. Och man kan ju tycka att ett datsystem skulle kunna klara det: ”Du har fått tre delbiljetter och kommer att behöva byta plats. Vill du ha dessa biljetter?” Typ.

    Svara
  8. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    GP: Dålig luft i Göteborg
    – Vi kan konstatera att i de centrala delarna av staden har effekterna inte blivit så stora som vi förväntade oss, menar Rolf Hammarling. Luften är fortfarande för dålig.

    Min kommentar: Klart luften blir sämre när man bygger ut biltrafiken, det behöver man inte vara trafikkonsult för att räkna ut. I Göteborgsöverenskommelsen på nittiotalet satsade man ungefär 2 miljarder på kollektivtrafik och 5mdr på nya vägar. Dålig luft kommer som ett brev på posten.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *