Handelns ställningskrig– inte bra för någon

Genom Lund går E22:an. Den har funnits där sen urminnes tider, och Lund har växt på båda sidor av vägen. Vägverket skall nu bygga en ny påfart, en fjärde, eftersom det blir köer några minuter på morgonen i en av de andra påfarterna. Och vad händer då?

I dagens Sydsvenskan kan man läsa att byggföretaget Midroc vill bygga ett nytt stort externhandelscentrum alldeles vid denna nya trafikplats. 64.000 kvadratmeter skall läggas till de ca 800.000 som redan finns i Skåne.

Låt oss utgå från att vi behöver handel – diskussionen om överkonsumtion etc är en annan fråga. Frågan är då var denna handel skall ske.

För mej är det en gåta hur ett byggföretag idag kan sitta och planera för denna typ av anläggning. Även om man bortser från miljöargument och centrum-utarmningsargument, som nog biter dåligt på ett byggföretag, så måste Midroc ha en extremt dålig omvärldsbevakning.

För det första så har vi redan en överetablering av externhandelsytor i Skåne. Och i helgen öppnar ett stort centrum i Burlövs kommun, Stora Bernstrup, med Mediamarkt etc. Inom ett år öppnar Entré Malmö (som faktiskt ligger i stan) och därefter Emporia, det nya jättecentrat i Hyllie. Frågan är inte om utan när vi får se de första konkurserna för ett köpcentra, eller någon av de stora elektronikkedjorna eller byggvaruhusen. Och lågkonjunkturen som vi nu störtar in i, med höjda räntor etc, kommer att ge mindre konsumtionsutrymme för de flesta.

För det andra så behöver man inte göra särskilt mycket omvärldsbevakning för att se att i externhandelns förlovade land USA så går många etableringar mycket dåligt idag, och det finns allt fler som står tomma och övergivna. Bränslepriserna gör helt enkelt att folk inte har råd att åka till dem. Och bränslet lär inte bli billigare här hemma heller.

För det tredje så är det fel som Midrocs representant säger i artikeln, att man kan ”stoppa utflödet av kunder” från Lund till Malmö genom att bygga ytterligare köpcentrum. Man väljer helt enkelt inte det närmaste centrat, utan här i Skåne där det bara är några få mil mellan centrarna, så är det helt andra aspekter än närhet som avgör var man handlar. I ett forskningsprojekt vi gjorde för Vägverket för ett par år sedan visade det sig att Nova Lund, i kanten av Lund, generar lika mycket bilresande och utsläpp per person, som Center Syd, som ligger vid E6 långt från alla större orter.

Utsläpp i ton koldioxid per 10.000 besökare

För det fjärde så kommer ett nytt köpcentra utanför staden att ge ytterligare problem för handeln i centrum. Köpkraften räcker helt enkelt inte till, och Nova Lund har redan dränerat centrum på en hel del affärer. Eftersom de flesta inte räknar in kostnaden för bilresan, utan bara ser externhandelns gratisparkering, upplevs centrum som dyrare. Så är det inte. Priserna på Brothers på Nova är samma som i centrum. Och många kan cykla eller åka buss dit. Till externhandeln är det inte lätt att ta sig utan bil, t ex för de 25% av befolkningen som inte har tillgång till bil. Kommunen betalar en tredjedel av den nya avfarten som alltså är en förutsättning för det eventuella köpcentrat. I centrum tar man ut p-avgifter. På så sätt förskjuter man konkurrensen ytterligare till externhandelns fördel.

För det femte så ger ytterligare externhandel ökad trafik och ökade utsläpp. Det vet vi från forskning sen mer än 10 år tillbaka. Och med de mål som Lund har i nu gällande översiktsplan kommer ett nytt centra att strida mot nästan alla målen:

– Lunds kommun skall fortsätta att utvecklas och förnyas, dock inte mer än vad kommunen långsiktigt tål
– Värdefulla miljöer och naturområden skall bevaras
– Lunds unika karaktär av ”liten storstad” får inte äventyras
– Den medeltida stadskärnan får inte utsättas för större tryck än den tål
– Miljötänkande skall genomsyra all planering
– Lunds kommun skall bli ett kretsloppssamhälle, med en god hushållning av våra gemensamma naturresurser.

Att då Lunds politiker tycks positiva är inte bara märkligt, utan också helt i strid mot kommunens egna mål.

I detta ställningskrig, som Skånes kommuner nu tillåter handeln att föra, finns bara förlorare.

Länkar:

Sydsvenskans artikel

Länsstyrelsens i Skånes rapport ”Handla rätt”
Vägverksrapport 2008:34: Lokalisering av extern handel – vägledning för beskrivning av effekter på trafik och miljö

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
6 kommentarer
  1. Daniel
    Daniel says:

    Det är i sådana här inlägg som du är i ditt essä – när du lutar dig på dina yrkeskunskaper och filtrerar dem genom det perspektiv du har (dagens bilism är inte hållbart och kommer att minska).

    Vem som helst kan tycka saker men när du i detta fall backar upp med fakta blir det extremt intressant. Och upprörande. Varför händer inte mer, varför händer ”fel” saker i Lunds kommun trots att alla fakta ligger på på bordet? Är det någon politiker i Lund (eller Skåne) som dig veterligen läser din blogg? Hur kan man få dem att göra det? Frågan engagerar mig trots att jag inte ens bor i Skåne… 🙂

    Svara
  2. Stadsbyggaren
    Stadsbyggaren says:

    När började man ana att ”det där med externa köpcentra kanske inte bara är bra”? Hur trögt kan en process gå i en riktning om det finns ekonomiska intressen som går åt det andra hållet? Pengar styr och därför godkänner politikerna allt som genererar pengar. Jag är luttrad!

    Svara
  3. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Är det inte självklart att företagen vill bygga externa köpecentrum när kommunerna bjuder på väganslutningar och kunderna bjuder på transport? Låter som en vattentät affär om du frågar mig, som att ta godis från barn!

    Kommunerna måste självklart sluta bygga ut bilismen in absurdum, och konsumenterna måste ta och fatta att man inte behöver bil för att handla. Min mormor hade en matvagn, ”dra-maten”, som hon veckohandlade med. Hon drog den ända in i köket och slapp bära tnuga kassar. Själv köpte jag en SPIS i en innerstadsbutik. Gratis leverans inkl. bortkörning av den gamla spisen.

    Så vakna gott folk, om jag kan köpe en stor fet SPIS utan så mycket som en taxifärd så kan man gott köpa några liter mjölk utan en bil som väger 1000kg.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *