Ras Tanura och sprawl

När president Roosevelt den 4-11 februari 1945 hade träffat Stalin och Churchill på Jalta reste han den 14 feb vidare till krigsfartyget USS Quincy CA-71, som låg för ankar i Suezkanalen, Great Bitter Lake. Där hade han ett annat möte som var lika betydelsefullt för världshistorien, men mindre känt, som Jalta-mötet.

Mannen han mötte kom med hela sit­t följe på dussintals slavar och en kunglig astrolog. Hans namn var Ibn Saud och han var kung i det nya riket Saudiarabien.


Ibn Saud och Roosevelt fixar olja

Andra världskriget var det första helt motoriserade kriget, och oljan hade visat sig vara en strategiskt viktig resurs. Japanerna bombade Pearl Harbour delvis för att bryta oljeembargot i Asien. USA:s militärstrateger och ekonomer började förstå att framtiden krävde fortsatt billig energi, och man kunde redan se hur USA:S egen oljeproduktion inte skulle räcka för evigt.

Roosevelt, som försvarat demokratin mot fascister i Europa och Asien, gjorde ett märkligt avtal med klanhövdingen. USA skulle garanteras tillgång till Saudiarabiens enorma mängder olja mot att USA gav den regerande klanen militär support. Inte landet Saudi, eller regeringen, klanen Saud.

Avtalet mellan USA och de styrande i Saudi är en av de hörnstenar som världens oljeekonomi vilar på. Saudi är än idag det viktigaste enskilda oljelandet i världen. En fjärdedel av världens kända oljereserver finns där – även om en del bedömare menar att tillgångssidan är rejält uppblåst. Saudi vägrar att vara transparenta om tillgångarana, som många andra oljeländer idag. Och Ras Tanura är fortfarande världens viktigaste utskeppningshamn för olja. Ett terroristangrepp där skulle sända stötvågor över hela världen.

USA har sedan den dagen, liksom den största delen av västvärlden, varit beroende av billig olja för sin utveckling och tillväxt. När nu oljepriset i juni 2008 steg till all-time-high på 147 dollar fatet, får det stora konsekvenser, särskilt i USA som varit totalt dopat av billig olja. Hela den amerikanska livsstilen, med mer än hälften av befolkningen boende i glesa villaförorter, bygger på billig olja.

Men nu är denna livsstil hotad, och bilresandet i t ex Washingtonregionen sjönk under andra kvartalet i år med 8-10% jämfört med motsvarande period 2007. Kollektivtrafiken, i den mån den finns ökar rejält, och priserna på husen i de yttre förorterna sjunker.

När oljepriset sjunker från rekordet 147 dollar fatet, till 120 dollar fatet nu i början av augusti,(fortfarande mer än dubbelt mot för ett år sedan) får ekonomer och börsanalytiker glädjefnatt. Man spekulerar blandannat i att det kan ge lägre ränta.

Prisfallet beror blandannat på Saudi ökat sin produktion till den högsta nivån på 25 år säger man, och på att orkansäsongen inte blivit så allvarlig. Men den viktigaste orsaken är förmodligen helt enkelt att efterfrågan minskar – då sjunker priset.

Men det alla bedömare tycks glömma just nu är att på sikt kommer oljan bara att bli dyrare. Kinas tillväxt tuggar på, och även Indiens med nya superbilliga Tata Nano-bilar, kommer att öka efterfrågan. Och oljan passerar toppen på peak oil just nu, och då lär vi få vänja oss vi att marknaden blir darrig – och att den långsiktiga utvecklingen bara går i en riktning – upp.

Oavsett om familjen Saud punpar mer eller mindre….

Länkar:

Washington Post om bensinpris och utglesning
DN om billigare olja
DI om billigare olja och råvaror

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Bengt Axmacher
    Bengt Axmacher says:

    Du berör, tror jag, en mycket viktig del av hela problematiken med fossila bränslen och därmed AGW. Priset på olja!
    Många miljöknuttar av olika schatteringar, du och jag själv inkluderade, har glatt oss åt att priset äntligen gått upp såpass att människans beteende har börjat påverkas.
    Du har säkert rätt i att priset kan väntas gå upp igen. Men bara ett tag, tror jag. Vad vi i ett längre perspektiv kanske inte riktigt vill inse är att när alla bemödanden om nya och renare energikällor börjar ge resultat så sjunker efterfrågan på olja, det är ju avsikten (!?) och därmed priset, vilket inte är avsikten. Särskilt Saudi, som inte bara har gott om olja utan också har den lätt och billigt åtkomlig, kommer att kunna krypa ner långt i pris. En del aktörer kommer säkert att frestas utnyttja det konkurrens-övertag som det kan innebära att utnyttja återigen billig fossil energi. Svårt att göra sig en bild av vilka scenarier det kan bli, under en övergångsperiod.
    Ett alltför högt oljepris är dock riskabelt. Det stimulerar till utvinning av fossila bränslen som är dyra att utvinna och minst lika olämpliga ur miljösynpunkt som de vi redan har. (Kanada är redan igång.) De borde få ligga kvar där de ligger.

    Svara
  2. Jessica ter Schure
    Jessica ter Schure says:

    Haer i San Francisco-bukten ser vi samma trend.Pendeltaget Caltrain, som jag aker med in till stan varje dag,hade I maj okat med 12% jamfort med maj 2007.Detta ar det hogsta resandet sedan Caltrain startades for 145 ar sedan. Det har inte skett nagra storre forandringar i tidtabellen, sa det hela beror till stor del pa okande branslekostnader och att aven amerikanarna verkligen borjar forsta att det ar minst sagt dags att andra sina resvanor. Alla andra kollektivtrafikbolag haer ibukten visar ungefar lika stora eller t o m storre forbattringar.Huspriser dar vi bor (San Mateo, 100 000 invanare, ungefar 20 minuter fran San Francisco och med en fin stadskarna som vi gar till ofta och garna) har minskat med 10%, jamfort med mer an 50% i de samhallen som ligger 1-2 timmar in i landet.Allt fler vill bo centralt och med tillgang till kollektivtrafik. Antligen!!!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Oljan kommer fortsätta gå upp, ingen fråga om saken. Peak Oil-gurun Matt Simmons brukar ta upp ett mycket intressant faktum, ungefär: 1 L bensin kan flytta ett ton stycke metallklump i höga hastigheter upp till två mil. Tänker man efter så är det egentligen en helt fantastisk produkt, och sen kostanden, Oskattat bara ett par kronor! Alternativa bränsen som kräver så mycket mer arbete/energi att tillverka, kommer aldrig (!) kunna konkurrera med dagens s.k. ”höga oljepriser”. Vårt hopp är väl fusion, men den ligger som alltid 50 år bort…

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Bnegt!

    Jovisst, jag har berört rekylproblematiken flera gånger – och den är svår. Men jag tror i det här fallet att priset kommer att bli så pass högt att vi får en minkning av konsumtionen oavsett effektiviseringar. Resten får vi fixa med koldioxidskatter/utsläppshandel.

    Och ”anonym” (varför inte skylta med namnet fegis) visst är oljan fantastisk. För att få fram en liter av denna underbara produkt har det gått åt gamla växter som väger mer än hundra gånger bilens vikt…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *