Frukostmöten och billigt flyg

Har börjat min semester med en fantastisk sommarlördag. Att bara sitta i solen och läsa böcker och tidningar känns som lyx. Och morgonen inleddes med stavgång – jo det ser enormt töntigt ut – men är mycket effektivt.

Måste jobba någon dag i nästa vecka och fixa ett anbud och städa skrivbordet. Sen har jag inga förpliktelser förrän den 11 augusti. Med undantag av ett litet uppdrag den 21 juli då jag skall till Österlen och hålla ett frukostföredrag på hamnplanen i Simrishamn! En 10 år gammal tradition där man varje vardag i juli låter olika personer hålla föredrag om olika ämnen. Om du är på Österlen i sommar så finns det många intressanta personer att lyssna till: förattare som Yrsa Stenius (9 juli), Susanna Alkoski (22 juli), Jesus Alcalá (28 juli) och journalister som Kristina Kappelin (29 juli) och Ingrid Carlberg (30juli). Och till detta skådespelare, konstnärer, professorer, filmare osv.

Mitt föredrag heter ”Hur skall vi resa i framtiden när klimatet mår dåligt och oljan är dyr?”. Som läsare av denna blogg har du säkert en bild av mitt budskap. Får åka tidigt hemifrån den morgonen – tvärs över Skåne från Barsebäckshamn – Simrishamn tar nog 1 tim och 15 min med gasbil…. Om man vill åka kollektivt måste man åka kvällen före, och det tar minst 3 timmar…

Själv kommer jag inte att leva som jag lär i sommar. I slutet av juli åker hela familjen till Barcelona, med flyg. För att därfrån ta nya snabbtåget till Zaragoza där världsutställningen pågår, i år med temat hållbarhet och vatten. Några dagar vid Costa Brava avslutar det hela.

Hittade faktiskt en vettig förbindelse med tåg (Lund-Köpenhamn-Hamburg-Basel-Bern och sen nattåg Bern-Barcelona). Skulle tagit 28 timmar. Men att få fram priset var inte lika lätt. SJ har noll koll, och efter timmars trixande på internet kom jag fram till att det skulle kosta minst 8000:- mer än flygbiljetterna trots att jag räknade bort en hotellnatt, och pusslade med Interrail-kort. Förmodligen är det sista året som flygbiljetterna är så billiga. Flygbolagen skär ner och ökar priset varje dag.

Frågan är om det ökande oljepriset kommer att få oss att omvärdera vår tidsanvändning? Förmodligen blir 28 timmar till Barcelona helt OK, och med ett sakta ändrat sätt att se på tid blir efterfrågan på energislukande snabba transporter sakta mindre viktig?

Länkar:
Frukostmötena i Simrishamn

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
11 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Annars kan man flyga Köpenhamn-Paris och hoppa på nattåget där. Avgång Paris Austerlitz kl 20:32, ankomst Barcelona Estacion de Franca kl 08:24. Tåget går dagligen. Det blir lite pirrigt om flyget är sent på södergång, och om tåget är sent på hemresan. Såvida man inte hittar på nåt kul i Paris som tidsbuffert.

    Tågresor på delsträckor gör mest nytta om resan annars hade inneburit två eller fler deletapper med flyg, eftersom flyget gör av med mest bränsle vid start.

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Enligt resrobot.se tar bilresan Barsebäckshamn – Simrishamn ca 1 timme och 40 min. Kör man på 1 timme och 15 min kör man antagligen inte lagligt…

    Gång+Tåg+Buss har ca: 10 förbindelser per vardag. Ungefär hälften av dessa på en restid mindre eller lika med 3 timmar.

    Man behöver väl inte svartmåla kollektivtrafiken mer än nödvändigt?! 🙂

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    GPS:en Garmin tycker att det tar 1.25 mellan Barsebäckhamn och Simrishamn. Den brukar har agnska bra uppfattning.
    Så 1.15 är nog optismistiskt, särskilt eftersom jag aldrig kör för fort.

    Jag kollade ju Skånetrafiken för akruell dag. Jag fick i så fall åka på söndagen och övernatta. PÅ kävällen tar förbindelserna 3.25 resp 3.45 timmar. På måndagsmorgonen tar det 2.55 (men då komemr jag en timme för sent) och de efterföljande två förbindelserna tar 3.11 resp 3.39. Så jag tycker inte jag var så fel ute.

    Och dessutom vet vi att om restidskvoten koll-bil är större än 2 så har kollketivtrafiken mycket svårt att konkurrera.

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag åkte nyligen tåg från Göteborg ner till en liten stad i södra Frankrike, inte så långt från Spanien. Med interrail-kort kostade det 3000 och om jag hade åkt tillbaka inom 10 dagar så hade det kostat 3500 totalt, fram och tillbaka. (Jag är över 26 år och betalar vuxenpris.) Inte så dyrt egentligen, tycker jag. Men jag håller med om att det är lite krångligt att få information men efter ett samtal till SJ så hade jag fått alla uppgifter klara för mig!
    /Emma

    Svara
  5. C20
    C20 says:

    124 km och 1 tim 23 min enl eniro -men vi hade nog kört den på strax under 1 tim om det är lite trafik 🙂

    Annars är tågbiljetterna sjukt dyra – ”konstigt” att folk flyger istället när det kostar sådär 1/3 av priset. Jag åkte nyligen till göteborg över dan med X2000 – det gick på över 1000 spänn och då hade man ändå rabatten under 26.

    28 tim till Barcelona är ju egentligen inte så farligt (och man behöver ju bara sova 1 natt på tåget) – men priset, ÖÖÖÖRK.

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Tänk att vi är överens om något – nämligen att tåget ibalnd är för dyrt. FAst kanske mest i jämförelse med flyget.

    Men det kommer att lösa sig – brä’nsleprsierna för flyget har gått upp krfatigt och fortsätter att göra det.

    Svara
  7. C20
    C20 says:

    Det är snarare bättre att tågpriserna går ner än att flyget bara går upp, 400-600 kr enkel väg med undomsrabatt, till Göteborg det är ju sjukt.

    Det är schysst att kunna åka till göteborg över dan med X2, för att t ex besöka Liseberg, men priset gör ju att man inte kan göra det speciellt ofta.

    Förövrigt borde man väl kunna satsa på snabba nattåg också – tänk att hålla t ex 200 km/h i snitt – det skulle ju gå lika fort till Spanien som till Kiruna med nattåget nästan …och på 28 tim skulle man nästan komma till Indien (om dom har banor som klarar den hastigheten försås)

    Dom nattåg vi har nu, fiser fram och vid restider över 6-7 tim vill många kunna sova på tåget (vilket man ju inte kan på dagtågen).

    Svara
  8. C20
    C20 says:

    Det är inte bara jag som gillar att åka fort (bara det att dom flesta håller sig borta från forum som detta)

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1325263.svd

    (kolla in dom flesta läsarkommentarerna också och läsarnas svar på frågan ”brukar du köra för fort?”)

    Rent praktiskt kan vi inte köra som dagens nattåg om man ska kunna konkurrera med flyget – det borde väl även du medge. Långsamheten är den största faktorn till att folk väljer att flyga istället.

    Svara
  9. David Tiberg
    David Tiberg says:

    Flyget har mångdubblat hastigheterna och evolutionerat resandet. Guld värt för vårt samhälle! Men med facit i hand så var detta mass-flygande ohållbart.
    Nu har vi väl blivit fartblinda. Så kan man också se det.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *