Att ta befälet…

Total förvirring gäller. Vi åkte in till Mjölby med vårt tåg och fick order att gå av tåget och gå till en buss. Alla passagerare gick av och det fanns EN buss. Vi som kom med åkte till Tranås, förbi elden, ca 30 minuter. Väl framme stod vi där i regnet och väntade. Ett X2000 brakade förbi! Efter ytterligare 10 minuter kom ett nytt X2000, som vi steg på. Det var tåget som gått 17.20 från Stockholm, dvs 20 minuter före vårt tåg. Undar vad som hände med dem som inte kom med bussen i Mjölby?

Just nu, 00.03 stannar vi i Nässjö, vilket innebär att vi bör vara i Lund 01.45 typ.

Visst, skogsbrand är force majore, men så här snurrigt hade det inte behövt vara. Tågen gick ju igenom brandsträckan kanske 3 minuter efter att vi satt på bussen. Och fixa bussar hade man kunnat göra 2 timmar tidigare. Eller?

Problemet tycks vara att ingen tagit befälet. SJ och Banverket behöver defintivt se över sin kris-organisation. Det tycks alltid bli så här när något extra komplicerat händer. Vem är SJ:s Lars Danielsson som inte vill ta ansvar?

Hör av er till oss så skall vi gå igenom er krispolicy och kommunikationspolicy!

PS. På bussen hörde jag en dam säga att hon ångrade att hon inte tagit flyget som vanligt. Frågan är hur mycket av dessa problem som faktiskt beror på att vi tagit flyget i så många år? DS

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Jag tror inte det finns någon krisberedskap alls på SJ. Förra året skulle jag byta tåg i Sala på väg till Arlanda. 5 minuter innan vi kom in på stationen fick vi reda på att vi skulle gå över perrongen till det andra tåget. När vi klev av fick vi av en slump reda på att tåget vi skulle byta till var trasigt och inte hade lämnat Borlänge 1,5 timmar tidigare. När vi pratade med den konduktörska som just klivit av vårt tåg och slutat sitt arbetspass försökte hon ringa till någon slags organisatör med följd att en buss skickades till Uppsala för att ta passagerare därifrån till Sala — tvärt om mot behovet alltså. Efter 1,5 timme kom det till slut en buss, dvs 3 timmar efter att det trasiga tåget upptäcktes! Och ändå hade man förutseende nog tagit upp uppgifter ombord angående hur många som skulle passa flighter på Arlanda. Uppgifter som man uppenbarligen inte använde till något alls…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *