Spårtaxi-karusellen

Nu har jag fått svar på mina frågor om hur en fyrvägskorsning i spårtaxinät kan se ut. Jan G tipsar om filmen ”Bubbles and Beams” som jag faktiskt kollat tidigare. En snyggt gjord animation med vacker musik. Där finns den, ungefär mitt i filmen. Som en liten karusell på tivoli. Och fast den är snyggt och smäckert gjord så är den nog inte enkel att bygga på många ställen.

Här nere kan du titta på hela filmen. Det är jättegulligt. Och SIKA – Statens Institut för Kommunikationsanalys – som sysslar med att ta fram beslutunderlag, och analysera den svenska trafiksektorn – har valt att ha bilder från filmen som genomgående tema i sin årsredovisning 2007. Beskriver verkligen dessa bilder den svenska transportsektorn 2007? Men spårtaxi-lobbyn som lyckats jublar väl?

För oss som inte tror på spårtaxi som frälsning, utan kanske som ett möjligt system för vissa tillämpningar, och kanske i new-towns som Masdar – så hade det varit bättre med en mer neutral SIKA-årsrapport.

Länk:

SIKA:s årsredovisning 2007

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
15 kommentarer
  1. Jan G
    Jan G says:

    Jättekul med ditt svar. Jag gillade också musiken bäst. Och ännu bättre tyckte om musiken i CabinenTaxi’s video. Den har ungefär samma story som Hans Kylbergs video. och man kan sätta sig tillbakalutad i drömmar om den lyckliga framtiden.

    Annars är det inte spårtaxi jag förordar utan automattaxibilar som snarast är en vidareutveckling av spårtaxiidén.

    Svara
  2. Alfaman
    Alfaman says:

    Finns väl inga enskilda frälsningar, det är fråga om olika alternativ för olika områden. För mindre städer typ Östersund som går i dessa funderingar så kan det väl vara en form av resurssmarta transporter, både när det gäller yta och energi. Sen kan jag inte låta bli att tycka, det ser ut som ett väldigt coolt sätt att förflytta sig på.

    Svara
  3. Göran
    Göran says:

    Fyrvägskorsningar!? Varför då?

    Jag har varit med om att analysera spårbilsnät i följande områden: 1) Husby-Akalla-Kista-Sollentuna-Helenelund; 2) Skärholmen-Kungens-Kurva; 3)Värmdö-Nacka-Södermalm; 4)Kiruna; 5) Södertälje; 6) Uppsala; 7) Dubai: Jemeria Garden City & Tall Tower och 8) Östersund. Jag har dessutom sett andras spårbilsnät för hela Göteborg, hela Linköping,Eskilstuna, Cardiff, Daventry, Corby New Town och Cincinnati. Mig veterligen har vi som jobbar analytiskt & praktiskt med spårbilsnät (och inte enbart kritiserar företeelsen)inte sett något behov av fyrspårskorsningar. Så varför göra en höna av en fjäder? Man ska inte åka harusell i onödan. Då kan man bli alldeles yr i huvudet, vilket Christer Ljungberg synes ha blivit.

    F.ö. anser jag att Bubbles and Beams är en alldeles utmärkt video film

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Om man bygger ett nät utan fyrvägskorsningar måste man väl förlora en ammssa kapacitet när man måste åka runt kvareter etc?

    JAg var bara nyfiken på hur det kunde se ut. JAg tycker också att Bubbles and Beams är trevlig, även om jag inte tror särskilt på den. Särskilt inte den töntiga slutbiten när bilen hissas ner och blir en vanlig bil.

    Då är Cabinentaxi-filmen som Jan G tipsade om bättre. Kultigare och gladare musik, riktiga betongbalkar etc. Men det är klart, det var ett demosystem som bara rullade i 6 år….

    Svara
  5. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Vad vill du egentligen säga med ”det var ett demosystem som bara rullade i 6 år”? Att det inte funkade tekniskt att fortsätta längre? Att försöket visade att folk inte ville åka? Eller vadå? Självklart försöker du inte analysera varför man inte gick vidare, för det kan ju rubba din världsbild…

    Däremot visade försöket:
    – Det gick att bygga ett system redan med 70-talsteknik.
    – Det gick att få det säkerhetsgodkänt för 1,8 sekunders fordonsavstånd.
    – Det gick att köra med 0,6 sekunders fordonsavstånd i testtrafik.
    – Systemet var tillförlitligt med 6000 fordonstimmar.

    Dina härskartekniker är väldigt tröttsamma. Jag undrar hur ditt företag kan få såna höga vitsord med en sån arrogant VD. Är det bara spårbilar som får dig att se rött så att du måste ta fram dessa översittarmetoder?

    Om man betraktar konflikten mellan hur människor vill resa och hur vi måste ändra vårt beteende för att klara utsläppsmålen med dagens kollektivtrafik så kanske SIKAs vision faktiskt är mer realistisk än din. Jag tror det är lättare att hosta upp miljarderna för att bygga spårbilsnäten än att få folk att hoppa ur bilen för att ta en buss som går 15 km/h. Då räcker inte 27 kr/l långt som incitament.

    Men jag tror du har ett globalt NIMBY-komplex, du ser dig själv som den som ska rädda världen från ett öde värre än klimatkatastrofen: Att få en spårbilsbalk utanför fönstret.

    Därmed INTE sagt att spårbilar löser alla våra problem (som ju är din favoritkritik, i brist på sakargument). Spårbilar kan bara ta hand om en stor del av persontransporterna och en liten del av godstransporterna. Energikonsumtionen inom bostads- industri- och matsektorerna kan den inte påvera. Heller inte hur elen tillverkas.

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Ojdå.

    Intressant att du tycker det är härskartekniker för att jag inte håller med i allt. Eller att jag är arrogant för att jag frågar om amn inte missar en amssa kapcitet på att köra runt.

    JAg försöker förstå vad det är som gör spårtaxi så efterfrågat av vissa och så ointressant för vissa.

    När det gäller Cabinen-taxi så är det väl en ganska logisk fråga varför ett system som tydligen funkat i 6 år inte drivs vidare? För dyrt? För fult? För trist? För otillgängligt? Eller vad?

    Och du tillmäter mig en alldeles för stor betydelse. Folk skiter i om jag gillar spårtaxi eller ej!

    Men visst är det tråkigt att sådana som vi som jobbat i 20 år med hållbara transporter har så svårt att se tjusningen och fördelarna med dessa system. Och om det beror på att vi är korkade eller har en erfarenhet som betyder något i sammanhanget är ju upp till var och en att bedömma. Jag skulle ibland önskat att jag var lika mycket teknikoptimist som jag var för 10-15 år sedan.

    Men min dotter som läser på Väg och Vatten nu tycker att Bubbles and Beams ser trevligt ut 😉

    Hade funderat på att använda dig som underkonsult i spårtaxisammahang men det lär ju bli svårt eftersom jag är en arrogant översittar-härskare (jag har Macciavellis Fursten liggande hemma men ahr aldrig läst den – måste nog kolla upp).

    Svara
  7. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Du skriver alltid det där om att vagnarna kör runt tomma så mycket. Men det är ju inte så. Du minns fel vad du själv har skrivit i din gamla Malmörapport. Det är 20-30% extra kilometrar per resa för att flytta om vagnarna. Jämför med taxi. De åker ju inte alltid tillbaks till stället där du gick på innan de i radion får reda på var nästa hämtning finns, utan de utgår ju från din målpunkt. Ingmar får ibland högre siffror i sina simuleringar men det beror på att han har optimerat för så få fordon som möjligt. Jag försöker få honom att förstå att det är suboptimalt. Med väldigt få fordon blir det förstås liten sannolikhet att det redan finns ett fordon därifrån du vill resa.

    När man har räknat ut energiförbrukningen för spårtaxi, och det har gjorts många gånger, så tar man givetvis med den energi som går åt till tomresorna.

    Jag har inte kollat exakt vilka av de sju härskarteknikerna som du har använt men det jag menar är egentligen att du tycker att det räcker att du med din position säger att ”jag tror att energiåtgången blir stor”, ”jag tror att trappor kommer att få folk att inte åka” så är det sant. Eller du förväntar dig i alla fall att de som läser ska ta det som sant. När jag då argumenterar att det t ex inte upplevs som särskilt besvärande med trapporna ner och sen upp till en bortre perrong på järnvägsstationen (i alla fall inte till den grad att man tar bilen) då kommer det inget svar…

    Svara
  8. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja – de flesta av mina kommenarer bygger på erfarenheten från 25 års arbete med trafik.

    När det gäller t ex intrång och tillgänglighet så tycker jag att den bör betyda något.

    Men jag har som jag sagt 100 ggr inget emot att man fortsätter och utvecklar spårtaxi.

    Hoppas ni får nån som nappar på ett demosystem av hygglig storlek, så vi kan få svar på en del frågor.

    Men medan det händer så kan vi inte sitta och vänta tycker jag. Oljan gick över 130 dollar fatet idag.

    Svara
  9. Erik Berg
    Erik Berg says:

    Bubbles and beams var ett träffande namn. Det är precis vad det handlar om: man sitter instängd i en liten bubbla och färdas längs en förprogrammerad bana utan mänsklig kontakt eller möjlighet att stanna och prata med en fotgängare man känner igen (finns väl inga kvar…)

    Så förenas bilens och tåget allra sämsta sidor till en djävulsmaskin som dödar det offentliga rummet. Spårtaxi är en senmodernistisk dröm som är fyrtio år efter sin tid.

    Håller inte med dig Christer om att man lika gott kan fortsätta forska på spårtaxi, det där är resurser och energi vi behöver till att utveckla realistiska transportsystem – kollektivtrafik – och ett samhällsbyggande som gör det möjligt att färdas till fots och med cykel.

    Tänk om motsvarande resurser lades på att ta fram integrerade cykel + tåg-system istället!

    Svara
  10. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Erik!

    Uttrycket ”senmodernistisk dröm” har jag inte hört tidigare. Men visst har du delvis rätt. Var och en i sin bubbla.

    Jag tror också att det behövs mer foskning om traditionella kollektivtrafiksystem också. Men lite kan de väl få till spårtaxi?

    Svara
  11. Göran
    Göran says:

    Om attityden till tjusningen, tekniken, intrånget och tillgängligheten:

    Christer Ljungberg skriver: Men visst är det tråkigt att sådana som vi som jobbat i 20 år med hållbara transporter har så svårt att se tjusningen och fördelarna med dessa system.

    Jaha, men vi som har jobbat med att befrämja kollektivtrafiken i 40 år har väldigt lätt att se svårigheterna för den traditionella kollektivtrafiken att hävda sig, och har lätt att se tjusningen med spårtaxi. Och har Du Christer hört talas om KOMPASS, kommuner som är beredda att satsa på spårbilar. Gruppen av kommuner som inser finessen med spårbilar växer stadigt, men det har kanske undgått Dig. För att inte nämna ungdomarna, media, politiska partier m.fl.

    För något inlägg sedan den 7 maj bedyrade Du att Du visst gillade teknik. (”Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag gillar ny teknik. Jag gillar min digitalkamera, min iPod Touch, min gasbil, GPS etc. Jag tycker det är barnsligt roligt att köra Segway”).

    Men nu heter det plötsligt: ”Jag skulle ibland önskat att jag var lika mycket teknikoptimist som jag var för 10-15 år sedan”. Hur står det egentligen till med logiken om tekniken?

    Men sedan säger Du plötsligt något tänkvärt: ”När det gäller t ex intrång och tillgänglighet så tycker jag att den bör betyda något”. Och det kan jag verkligen hålla med om. Och då blir det intressant vad man jämför med. Om ett miljövänligt, tyst trafiksystem som spårtaxi kan ersätta en del av biltrafiken och en del avgasstinkande dieselbussar med vrålande motorer eller gnisslande spårvagnar (s0om väger ett halt ton per sittplats), borde inte intrånget då minska? Behovet av stora och fula parkeringsytor i städernas centrala delar kan säkert minskas betydligt. Eller som de fokusgruppsintervjuade yttrade vid Skärholmen- Kungens kurva: ”Det är kul att åka ”en våning upp”. ”Vagnarna såg lite läckra ut, lite science fiction. Barnen kommer att gilla det tror jag.” ”Visuellt intrång är inget problem – spårtaxi är snarare en positiv visuell upplevelse”.

    Och tillgängligheten blir ju ingalunda sämre, utan tvärtom bättre med spårbilar för alla, till exempel barn, ungdomar och äldre utan körkort, som kan resa lika bekvämt som med taxi. Inga tidsödande byten, inga onödigt långa väntetider i väntan på ett fåtal, stora klumpiga fordon.

    Så visst, intrång och tillgänglighet betyder något!

    Svara
  12. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag tillåter mej fortfarande tvivla om intrånget. En spårvagn gör intrång bara när den åker förbi. Spårtaxibalkarna finns där hela tiden.

    Och med tanke på diskussioner som det blir idag kring all ny infratsruktur (trådbussledningar i Landskrona, tågspår i Åkarp, bussvägar where-ever etc) så tror jag att det blir mycket NIMBY.

    Och tillgänglighten blir ju snarare som tunnelbana än som spårvagn – att åka hiss upp till banan är ju definitivt mindre tillgängligt än att stiga på direkt från gatan.

    Och de tekniska prylar jag säger att jag gillar påverkar ju mestadels mej själv – med undantag av bilen såklart.

    Det skulle vara trevligt att få göra ett uppdrag och belysa de olika aspketerna på spårtaxi ur alla synvinklar – hoppas få till ett sådant! Vill du vara med Göran?

    Svara
  13. Göran
    Göran says:

    Tackar ödmjukast för inbjudan! Jovisst, jag vill vara med!

    Jag kan medge att det finns många aspekter på intrång och tillgänglighet. Men att en minuts hissfärd, plus 0-1 minuts väntetid på ett spårbilsfordon skulle ge sämre tillgänglighet än 5-7,5 minuters väntan på en spårvagn har jag dock svårt att inse…

    MIMBY, javisst, sådana finns överallt. Har Du hört talas om YIMB:; Yes, In My Backyard! Ska vi gå med i YIMBY, Du och jag?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *