Culture beats strategy

Vi har haft en intern briefingdag idag på Örenäs slott. Vi 23 konsulter på Trivector Traffic i Lund och Stockholm samlades för att briefa varandra om alla de olika projekt vi var inblandade i. Just nu är det 110 st. (Vi pratade inte om alla…).

I min inledning pekade jag på den kultur som vi försökt odla i Trivector sedan starten för 20 år sedan: seriositet, kvalitet, kreativitet som ledord. Och till detta gemensamma värderingar, vision etc. Och denna speciella kultur gör att vi sparar mycket kraft när vi vill genomföra något i företaget. Alla spelar i samma lag, med samma mål.

Likadant tror jag att det är med hållbarhet. Om man lyckas få en organisation, kommun eller företag att få in hållbarheten som en del i sin kultur, så går det mycket lättare. En aldrig så bra strategi hjälper inte om kulturen saknas.

I övrigt lärde vi mer av två av våra samarbetspartners: om kommunikation för hållbarhet av Maja Manner på Damanco och om biobränslen av Pål Börjesson från Institutionen för miljö och energisystem på LTH.

NU vet vi alla vad vi skall svara på frågorna om etanol och andra biobränslen:

1) Det går att tillverka etanol på ett sätt som ger ca 80% minskning av koldioxidutsläppen.
2) En riktig analys med LCA och systemutvidgning är nödvändig.
3) För att den skall bli praktiskt användbar krävs en certifiering.
4) Biobränslen kan aldrig ge mer än max 20% av dagens bränslebehov.
5) Tro inte okritiskt på vad som sägs i media – de orkar bara med en aspekt och en rapport i taget.

I en paus åkte Lena och jag tillbaka in till Lund för att var med på univeristets första klimatmingel. Forskare från massor av institutioner, kommuner och företagsfolk samlades för starta kommunens nya klimatsatsning. Blir spännande att följa.

Vi åkte i min biogasbil…..

Godnatt.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Hur gör man etanol som ger 80% minskning av CO2-utsläppen (och % av vad)? Varför används andra sätt? Referenser?

    Svara
  2. Thomas Svensson
    Thomas Svensson says:

    Jag hann!
    Angående en tidigare ordväxling på din blogg så lyckades jag i veckan genomföra den tågresa till Stuttgart som jag föresatt mig. Start halv sex i Borås på måndag kväll, nattåg från Malmö till Berlin. Framme 6.04. 6.08 snabbtåg till Stuttgart, framme strax efter elva. S-bahn till Daimler, lunch och fit for fight till lunch-till-lunch-seminariet som stundade. Berlinbytet var något riskabelt och jag hade en platsbokning på efterföljande tåg för säkerhets skull, men en mycket hjälpsam tågpersonal och följsam tidtabell gjorde att jag ändå hann med mitt snabba byte och kunde köpa ny platsbiljett på plats.

    Den stora förtjänsten med denna resa tror jag ändå var att berätta om den för mina värdar hos Daimler, för mina kollegor från Kaiserslautern och mina nästa-dags-värdar hos MAN i Munchen. Blickar som andades ”idiot” förbyttes nog ändå till en tankeställare.

    Thomas

    Svara
  3. Vendela.H
    Vendela.H says:

    Intressant det där med att det går att tillverka etanol som ger 80% minskning av koldioxidutsläppen. Kan man läsa mer om det någonstans? Eller kan du kanske utveckla det lite mer?
    Vänligen: Vendela H.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *