Dissa den som dissas bör

Att lösa framtidens energiförsörjning är naturligtvis en av de riktigt stora utmaningarna. Att vi måste gå från icke förnyelsebara energislag till förnyelsebara är för de flesta fullständigt självklart. Så därför är det mycket tråkigt att statliga Vattenfall är bland de sämsta i landet på just detta. Och tyskägda E.ON, där jag själv är kund (jag tillhör de valtrötta) är allra sämst. (Jo, jag skall byta nu….). Och för Trivectors del tror jag också att det blir till att byta – vi köper grön el – men gör det från Fortum som också ligger långt ner på listan.

Siffrorna kommer från en granskning som Greenpeace gjort. (Kul att se att Greenpeace vaknar och gör något som känns värdefullt i vardagen, det var ett tag sen de engagerade). Listan gör det möjligt att utöva vår konsumentmakt och rösta med fötterna och visa att vi vill ha förnyelsebar energi.

Även när det gäller transporter måste vi gå mot mer förnyelsebara bränslen. Här är ju eldrift en stor fördel för att vi då kan göra valet av förnyelsebar el. Men under mycket lång tid kommer vi att behöva använda många olika bränslen och då är biobränslen en del av lösningen. Just nu är det ju inne att dissa biobränslen, ja ni kan argumentationen: etanol ger ökade kallstartsutsläpp, har vidriga arbetsförhållanden för arbetarna på sockerrörsplantagerna i Brasilien, gör att regnskog huggs ner för att ge odlingsyta och gör att maten blir dyrare så fler får svältá.

Just nu är den dyra maten populärast som diss-tema. Men lyssnar man på forskare inom området så är det mindre än 1 % av jordens odlingsyta som används för produktion av biobränslen, och flera forskare visar också på hur ökade priser ger bättre förhållanden för lantbrukare i u-länder – inte sämre. Mer betalt för maten ger möjlighet att producera mer mat som ger möjlighet för fler att bli mätta. Och de höga matpriserna just nu beror mest på det ökande välståndet i Kina och Indien, och på missväxt i bl a Australien.

Organisationen Kooperation utan gränser, bildad redan 1958 av olika delar av den svenska kooperationen (jag känner för denna idé – jag är uppväxt ovan på ett KOnsum där min pappa var föreståndare) publicerade i jaunari en rapport med namnet ”Med utveckling i tanken – om biodrivmedel i Afrika som en möjlig väg ut ur fattigdomen”. I den har man frågat representanter för afrikanska bondeorganisationer vad de anser att en ökad odling av biogrödor kan innebära. Det visade sig att flertalet såg positivt på möjligheterna; odling för biodrivmedel kan innebära inkomster från ännu en gröda, och kan leda till en generell uppgång på priset för böndernas produkter, och därigenom ge en ökad levnadsstandard för fattiga bondefamiljer.

”I årtionden har det stora problemet varit att bönder i fattiga länder fått mindre och mindre betalt för vad de odlar. Flertalet av de allra fattigaste i världen bor ju på landsbygden och livnär sig på jordbruk. När de nu äntligen har chansen att få anständigt betalt för sitt slit så framställs det plötsligt som något enbart negativt.”

Etanol kommer att vara en av biobränslen som vi behöver för att klara koldioxidutsläppen. Men en ökad satsning på biogas tror jag är ännu bättre – Volvo när börjar ni sälja gasbilar igen?

Så dissa den som dissas bör – skäll på Vattenfall och inte på etanolen.

PS Och så skriver DN på ledarplats ovanligt klokt om Essingeleden och Förbifart Stockholm – visst finns det hopp DS

Länkar:

Greenpeace om energibolagen
Med utveckling i tanken
Rolf Lind i Miljöaktuellt om etanoldissen
Kooperation utan gränser
DN om Essingelden
Stefan Edman i Svd om etanol och bioagas

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Christer, det här remissvaret från Sika säger att genomfartstrafiken genom Stockholms län ligger på 211 bilar per dygn. Sidan 30. Det säger också att Vägverkets utredning inte nämner någon siffra.

    SIKA: Beredningsremiss förbifart Stockholm

    På bloggen YIMBY sägs att det kan handla om ett tryckfel (se kommentarna med början 29 april). Vad tror du? Fattas det några nollor på slutet?
    Fel slutsatser om förtätning

    Jag tror i vart fall att den biltrafik som har start- och målpunkt söder om Södertälje och norr om Arlanda är väldigt begränsad. Det behövs snabbpendeltåg i Stockholmsområdet, utöver Aex och dagens pendeltåg.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *