Amatörernas julafton – lita inte på denna blogg

Under det senaste året har jag läst, bläddrat och ögnat genom en drös dystopisk miljölitteratur: Mark Lynas ”Oväder” och ”Sex grader”, Jeremy Legget ”Till sista droppen”, Andreas Malm ”Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara försent”, Isabella Löwin ”Tyst hav” osv.

Därför var det lite omväxling när jag under min sjukhelg liggande i min säng läste en annan form av dystopi: Andrew Keens ”The cult of the amateur – how today´s internet is killing the culture”.

En mycket rolig och spännande uppgörelse med internets utveckling mot allt mer användargenerat material. Innehållet bygger på idéer som Huxleys: ”Om en oändlig mängd apor skriver på en oändlig mängd skrivmaskiner kommer någon av dem att slumpmässigt skriva en Shakespear-roman”. Och visst, 50% av alla bloggar skrivs av folk som bara vill berätta om sin dag och fotografera sin kaffe latte.

Sajter som YouTube och MySpace är värda miljarder på grund av det anonyma ”apgenerarde” materialet som inte tillför något till vår gemensamma kultur menar Keen.

”Istället för mer gemenskap, kunskap eller kultur är allt som Web 2.0 verkligen ger oss mer tvivelaktigt innehåll från anonyma källor, kidnappning av vår tid och lek med vår lättlurhet”.

Wikipedia är en annan internetföreteelse som får sina fiskar varma. Att förlita sig på ett användargenererat lexikon utan expertgranskning är enligt Keen bara korkat, och visar på exempel där uppgifter är uppenbart fel, motstridiga och ändras ofta av olika anhängare till en viss teori.

Medborgarjournalister kallas alla vi som bloggar och förser alla sajter som lever på användargenererat material med innehåll. Keen ger intressanta exempel, t ex efter Katrinakatastrofen i New Orleans där olika bloggar rapporterade om uppror, våldtäkter etc, som uppenbart inte var sant, men som spred mycket oro. Och skall vi lita på anonymt material på YouTube-videor, bloggar etc istället för att förlita oss på peer-reviewade (expertgranskade) forskningsartiklar i vetenskapliga tidskrifter? Ett intressant exempel är ju alla sajter med klimatskepticism, ett exempel som Keen inte ger.

Hur skall musikerna överleva när folk stjäl deras musik på nätet? Och hur skall tidningar (pappersvarianten) skall kunna överleva i en värld där allt större del av annonsintäkterna hamnar på sajter som Google, YouTube och Blondinbellas blogg.

Precis detta fenomen handlar ett stort reportage i senaste numret av Wired om , fast med helt andra förtecken. Det är internetgurun Chris Andersson, Wireds grundare, som skrivit artikeln ”Free – why $0.00 is the future of business”. Grundtanken i artikeln är att Internet vant oss vid att allt är fritt: musik, nyheter, porr etc. Och när vi vant oss vid det vill vi ha allt annat gratis också. Och att för företagen kan detta vara en bra idé.

Andersson visar på olika sätt hur detta kanske: 1) vi kan ladda ner basversionen av ett program gratis, men premiumversionen kostar, 2) innehållet är gratis men, finansieras med annonser (liksom gratistiningar som Metro), 3) Kors-subvension – du får nånting gratis – med syftet att du skall köpa något annat, 4) Noll marginalkostnad – allt som i princip kan distribueras gratis (musik på internet – där en del artister kan ta igen det på konsereter – och en del inte alls).

Och så visar Andersson hur bl a CD-skivor, flygresor och inspelningsbara digitalboxar kan bli gratis. Och han vägrar erkänna Milton Friedmans devis: There i s no such thing as a free lunch.

Fast Chris Andersson har fel – du får betala i alla fallen. Genom att betala för något annat, med din tid, eller i många fall genom en sämre miljö.

PS. Nu orkar jag inte fler undergångsböcker, utan nu skall jag snart börja läsa en bok som jag hittade med hjälp av chefredaktören i Veckans Affärer, Pontus Schultz blogg, som jag skrev om häromdagen. Boken heter ”Do good lives have to cost the earth?” och jag har precis fått den från Amazon. Fast först skall jag läsa ut den utmärkta romanen ”Vi – de drunknade” av Carsten Jensen. DS

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja, riktigt så illa är det inte. Boken är bra och tänkvärd. Och borde läsas av alla bloggare och andra. Keen är själv INternet-entreprenör och ger i slutet av boken flera idéer till förbättringar, och det är inge revolutioner, utan smarta tankar om att trädgården ibland kan behöva ansas för att växa på ett bättre sätt!

    Svara
  2. Sara
    Sara says:

    Boken låter intressant, även om jag inte rikitgt håller med honom. Jag tycker internet är fantastiskt. Tänk hur lätt jag kan skicka iväg ett mail och påverka företag, politiker m.m. Tänk hur lätt det är för den enskilde individen att publicera sina egna ord och påverka andra. Tänk hur mycket man kan lära sig och fakta man kan hitta på bara en sekund. Inget bibliotek eller medie kan erbjuda den möjligheten. Och bäst av allt. Jag kan välja precis när jag själv ska ta del av det.Visst finns det mycket skräp på internet men det är ju inte internets fel. Det är människan som skapar det för att han/hon vill ha det. Det säger nog mer om det mänskliga släktet. Jag tycker jag får just intellektuell stimulans av internet.

    Fast vi borde lära våra ungdomar mer om kritiskt granskande. Låt datakunskap bli ett kärnämne!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Försöker föreställa mig gratisekonomins nästa fas om tio-tjugo år. Då har vi företag som ger bort sina produkter gratis för att locka besökare och därigenom kunna leva på reklam från andra företag som därigenom lockar till sig kunder för att ge bort sina produkter gratis för att sin tur kunna leva på reklam från andra företag som… och så vidare…?

    Fantastiskt! Allt blir gratis! Ingen betalar någonsin! Företagen finansierar varandra åt oss.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *