Vi behöver inte vänta – åtgärder finns

I eftermiddag har jag varit och pratat på en kompetenshöjningskurs som SLTF ordnar med Upplands Lokaltrafik som projektledare. SLTF är Svenska Lokaltrafikföreningen som organiserar länstrafikbolagen. Min uppgift var att provocera – varför händer det så lite i branschen? Mitt upplägg handlade om att det nu faktiskt är upplagt för smash för kollektivtrafikbranschen. Innan jag gick dit hann jag ladda ner Klimatberedningsbetänkandet och räknade till att ”kollektivtrafik” var nämnt 40 ggr i dokumentet. Jag kritiserade också branschens utredning förra året ”Koll Framåt” för att visa på bristen på kunskapsuppbyggnad. Stora delar av det som lyfts fram där är sådant som man fick lära sig i kurserna på LTH! Mer om det en annan gång.

Före mig hade meteorolog Martin Hedberg pratat om klimatet, och också Henrik Kusar från Energimyndigheten om drivmedel. Han pratade främst om alternativa bränslen, och hade ungefär samma tolkning som jag om etanolen, ganska OK som övergångsbränsle just nu, och andra generationen kan bli riktigt bra.

Han visade sen en bild med olika forskningsprojekt som Energimyndigheten stöder. Då dök det upp en märkligt projekt jag (eller nån annan i salen) aldrig hört om. Nowaittransit – som har idéer om ett non-stop-tåg, och har lyckats få forskningsfinansiering från Energimyndigheten, VINNOVA mfl. Företaget finns i Örnsköldsvik och konceptet verkar konstigare än konstigt. Jag som har mina dubier om spårtaxi måste säga att spårtaxi är ett under av realism jämfört med detta.

Systemet bygger på någon sorts tågvagnar som går non stop på ett spår. Vid stationerna glider de upp tvärs körriktningen och samlar sig och saktar ner så att man kan stiga på. Som jag förstår det blir det många tågvagnar, och många behövs på stationen om tåget går fort. Och stationerna blir STORA.

Och ett av mitt budskap till kollektivtrafikbranschen var att det finns massor vi kan göra redan nu. Oändligt med projekt som kan ge både goda effekter på resandet och minskade utsläpp innan vi är framme vid behov av denna typ av lösningar. Om vi har svårt att få till prioritering för busstrafiken i gatunätet – hur tror nån att denna typ av projekt skulle kunna genomföras? Precis som många av spårtaxi-idéerna är mitt intryck att detta är ingenjörskonst av ingenjörer utan grundläggande kunskap om beslutsprocesser, människor, stadsbyggnad och resande.

(Oj, nu blir spårtaximaffian sur igen. Och kanske Energimyndigheten också. Och jag som skall prata på Energitinget nästa vecka…)

Länk:

Klimatberedningens betänkande
NoWaitTransit

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Nej, jag blir inte sur i alla fall. Tumstocken från Nowaittransit är helt orealistisk. Tanken är ju att när man fäller ihop tåget som en tumstock (vagnsingångarna är i ändarna av varje segment) så blir hastigheten automatiskt lägre med längd-breddförhållandet. Problemet är att medelhastigheten också blir lägre, vilket gör att detta tidsmässigt är ekvivalent med en spårvagn som nästan stannar vid hållplatsen. I megastäder med väldigt kan det möjligen vara motiverat med detta transportsätt. Den enda fördelen verkar vara att i ett läge där man behöver kapaciteten av ett oändligt långt tåg så kan man ordna det.

    Jag tror däremot att det marknadsförs (se bara på namnet) som att man får en högre medelhastiget än normala pendeltåg eller spårvagnar. Men så är det inte. Det kan bara fordon som inte stannar/nästan stannar på mellanliggande hållplatser uppnå. Vi har ett sånt idag: bil. Vi har ett till om några år: Spårbil.

    När det gäller realismen hos spårbilar varierar det stort mellan olika system. Vi på Beamways konstruerar vårt system med standardkomponenter som används sedan länge i bilindustrin och i t ex stålbyggnader för att minimera risken för överraskningar på den tekniska sidan. När det gäller de sociala aspeketerna kan endast installerade system avgöra om det blir en framgång. För att det nångonsin ska bli några installerade system krävs att någon har modet att satsa på det nya.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    TAck för dina kloka kommentarer. JAg som inte är spårtaxifan har ju noterat att man diskuterat ett system för det flyttade Kiruna. Där får man i alla fall chansen att integrera det stadsbyggnadsmässigt! Sälj in dej där!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *