Köplador – föråldrade dinosaurier?

I påskhelgen har arkitekturskribenten i Sydsvenskan Dan Hallemar skrivit två intressanta artiklar om ”Malmös stora drömmar”. Innehållet är intressant även för den som inte känner Malmö.

Båda artiklarna handlar om stora megaprojekt i Malmö: Entré Malmö och Hyllie. Båda projekten innehåller stora köpcentra, men där slutar också likheterna. Entré Malmö är ett mycket stort center för ”shopping och upplevelser”, alldeles vid Malmös norra infart. De 90.000 kvadratmetrarna täcker till det ”bombhål” som hälsat bilister välkomna till Malmö under decennier. Intressant är att man räknar med att endast 35% av besökarna kommer med bil. Jo, Trivector har varit med och gjort trafiklösningarna.

Hyllie är Percy Nilsson Arena, hotell, köpcentrum, mässanläggning och 7000 bostäder. Arenan blir gigantisk och kommer att hysa megaartister, hockey VM och liknande. Köpcentrat skall konkurrera med 5-6 andra köpcentra inom en radie på 4-5 mil. Hallemar beskiver detta så träffande:

”Det är shoppingdags, man tar bilen från någon förort eller småstad och väljer Hyllie framför Center Syd, Nova Lund, Väla, Svågertorp. Det är inget nytt. Det är dinosauriedelen av Hyllie, den gamla, snart hopplöst föråldrade, idén om jättestora monofunktionella bilförsörjda lador på åkrarna.”

Hallemar tycker att man borde bygga en blandstad, och inte områden med bara en funktion. Och det är naturligtvis klokt och rätt tänkt – men frågan är ändå hur mycket handel som kan finnas i sydvästskåne. Ett nytt Entré Malmö och ett nytt Hyllie bygger på idéer som idéer – även om Entré Malmö ligger bättre till med avseende på hur man kan ta sig dit. Men är det framtiden? Vi svenskar konsumerar 3 ggr så mycket som vi gjorde för 50 år sedan – men vi är inte lyckligare. Vad händer med köpladorna när det går upp för allt fler?

Länkar:

Framsida utan framtid
Vem vill bo i Hyllie?
Entré Malmö
Hyllie Arena

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Mattias Schiöth
    Mattias Schiöth says:

    Jag håller inte med om att Entré Malmö ligger bättre till. Lyckligtvis är Emporia (det gigantiska köpcentrumet i Hyllie) försenat och öppnar mer i fas med Citytunnelns invigning. Då finns det en fantastisk kollektivtrafik som alternativ till bilen. Synd bara att Malmö stad har lyckats skapa ett mycket högklassigt motorvägsnät kring Hyllie, helt enligt klassisk Malmöbilplanering.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jo precis det, motorvägen ligger ju bra till. Men visst det blir ju bra kollektivtrafik – men inte f-n är det nån stad….

    Värnhem ligger ju vid Entré Malmö, så malmöborna har ju bra kollektivtrafik. Och fler människor bör ju kunna gå till Entré Malmö, förhoppningsvis.

    Svara
  3. AP Maran
    AP Maran says:

    Håller helt med att det finns mer handelsplatser än shoppare när Hyllie öppnar och det är bra för det återskapar den dynamik som fanns uppdämd i Malmö under åttiotalet och som gjorde det möjligt att hitta bra lokaler billigt för små- och medelstora företag.

    Många av gårdagens shoppingmiljöer är idag kontor, ta de centrala gatorna i centrum som exempel. Det kommer att bli förlorare bland fastighetsägare som måste ställa om och Jägersroområdet kan hälsa hem som shoppingplats. Där är trafiksystemet helt feldimensionerat och trots renoveringar så andas hela området sunkighet.

    Flytten av shopping därifrån kommer successivt att ge sänkta hyror och andra hyresgäster, kanske Malmö t o m får en massa nya sk garageföretag som inte har råd med dagens lokaler för att kunna växa och det kan göra Malmö till norra Europas innovationscentrum.

    Allt hänger ihop, nya centrum sänker gamla, gamla blir tillväxtzoner, tillväxt ger inflyttning, som ger nya bostäder och nya centrum.

    Var sedan inflyttningen kommer ifrån när vi har en otrolig brist på duktiga, innovativa programmerare, designers och marknadsförare står väl skrivet i stjärnorna men spännande är det!

    Var skulle du lägga ett helt nytt centrum i vår region om 15 år Christer? Ett totalkoncept med miljöanpassad kommunikation, rubbet.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *