Klimatkompensation är steg två

Vi på Trivector har ett mycket aktivt miljöarbete, kopplat till vårt verksamhetsledningssystem som är certifierat enl ISO 14001 och ISO 9000. Varje år fastställer vi mål för arbetet, t ex när det gäller utsläpp från resande och energiförbrukning, som är två av våra betydande miljöaspekter. Vår ambition är att ständigt minska vår miljöpåverkan. Vi uppmuntrar till exempel till mindre resande, och resande på hållbart sätt. För oss är detta det viktigaste steget, steg ett i att minska miljöpåverkan. För 2007 uppnådde vi att 84% av resorna till och från Stockholm gick med tåg, ökning från 2006 års 60%.

De koldioxidutsläpp som verksamheten trots höga miljöambitioner genererar har vi beslutat att neutralisera. Detta är steg två. Beräkningen av verksamhetens totala koldioxidutsläpp för 2007, är nu klar och totalt hamnar de på 98 ton. Hur utsläppen fördelar sig på olika källor redovisas i vår miljöredovisning som kommer under slutet av mars. Men det handlar om tjänsteresor, arbetsresor, uppvärmning och el. Vi har fjärrvärme och grön el så den delen ganska liten, även om jag blev förvånad över att fjärrvärmen inte var bättre (det skiljer mellan Lund och Stockholm dessutom). Den stora delen är tjänsteresor och där jobbar vi också intensivt för att minska utsläppen. När det gäller arbetsresor kompenserar vi för hälften av dessa resor – resten tycker vi är den anställdes del. Detta betyder att vi kompenserar för 85 ton.

Vi har nu neutraliserat för dessa utsläpp i samarbete med Tricorona. De utsläppsrätter vi köpt är CDM-rätter som är definierat i Kyotoprotokollet. Det projekt som vi köper andelar i är det kraftsnätsanslutna biobränslekraftverket INDUR, i Andhra Pradesh i Indien.

Läser i förra veckans nummer av FOKUS att riksdagen visserligen skall kompensera för sina reser, men att man inte är lika duktig på att börja i andra änden, dvs börja med att påverka resandet. Av de 279 ledamöter som bor utanför Stockholm har 55 årskort på flyget, trots att 2/3 av dem bor på orter med bra tågförbindelser. Det finns ledamöter som flyger mellan Stockholm och Göteborg vilket inte bara genererar utsläpp utan dessutom inte är särkilt smart.

Länkar:
Tricorona
CDM projektet INDUR

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
6 kommentarer
  1. Johan Erlandsson
    Johan Erlandsson says:

    Hej Christer! Hur vet ni att era växthusgasutsläpp kompenseras genom att ni lägger pengar på ett biobränslekraftverk i ett U-land? Vilket kolkraftverk är det som drar ned på produktionen i samband med att ni satsar på biobränslen?

    Svara
  2. Thomas Svensson
    Thomas Svensson says:

    Härligt att läsa om konkreta åtgärer, även om det är i det lilla!

    Jag planerar själv just en tjänsteresa Borås-Stuttgart och har hittat en utmärkt tågförbindelse dit via Berlin. Men fyra minuter i bytet i Berlin, vågar man lita på det?

    Återresan är svårare, jag får ta flyget hem denna gång.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Om man köper rätter i CDM-projekt, som är certifierade under Kyotoprotokollets utsläppshandel så fungerar det. Dessa projekt existerar bara om de faktiskt minskar koldioxidutsläppen genom att ersätta andra fossila utsläpp, och de är spårbara och kontrollerade av olika revisionsorgan.

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej!

    Att resa (eller avstå) påverkar även arbetsmiljöfrågor och att uppfylla VV´s 0-vision! Har ni på trivector beaktat eller tom beräknat detta?

    Vad gäller Berlin/Hamburg så kanske SJ rekomenderar resa via Berlin med SJ i stället för Hamburg med DB?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *