Trångt på spåren i framtiden

Igår var jag i Eslöv två gånger. Först på dagen för att hålla föredrag om vilken betydelse för Eslöv som järnvägen kan få i framtiden. Sen på kvällen för att titta på Eslövsrevyn, där jag under alla år utom detta och ett tidigare, bidragit med texter. Båda gångerna i Eslöv var trevliga.

Mitt föredrag under dagen ingick i en visionsdag som politikerna och de höga tjänstemännen hade. Jag diskuterade bl a Eslövs plats i regionen, Sverige och Europa, i koppling till de framtida satsningarna på järnvägstrafik. Och då visade jag också bilder från Skånetrafikens nya tågstrategi som presenterats dagen innan.

Joel Hansson på Trivector har varit sekreterare i arbetet med tågstrategien, så jag hade hygglig koll på den sen tidigare. Blandannat att tågrafiken skall öka 6 ggr de närmsta 30 åren.

Det tror jag är för lite. De senaste 25 åren har den ökat 10 ggr. Och med tanke på den utveckling som varit de senaste åren, stigande bränslepriser och ökat miljömedvetande skulle jag tro på betydligt större siffror. Skånetrafikens ”hög”-alternativ med 15 ggrs ökning ligger nog bättre till.

Det blir trångt på spåren…

Länk:Skånetrafikens tågstrategi

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *