Satsa på den tredje faktorn också

Ligger i min säng med 39 graders feber. Vet inte vad som drabbat mej – nån DDR-bacill kanske?

Ser hur det börjat snöa utanför fönstret. Och då blir det snart panik igen. Det blir det alltid i Skåne när det snöar. Bilarna kommer att kana av vägen och åka in i varandra – trots vinterdäck, ABS-bromsar, fartkameror, mittbariärer osv.

Tidningarna är fulla av kommentarer kring misslyckandet att uppnå nollvisionens delmål om max 270 dödade i trafiken 2007. Det är långt dit, facit blev 490 dödade. Och Vägverket skyller på högkonjukturen.

Och i sammanhanget har fartkamerorna också kommit upp till debatt igen. De 700 kameror vi har idag menar Vägverket räddat 16 liv – en mycket exakt siffra. Och många debattörer gillar dem inte – ur integritetssynvinkel.

Jag vet inte vad man skall tycka om kamerorna. Och det gäller egentligen alla kameror på allmän plats. Skall vi acceptera dem för att de ger en ökad trycgghet och säkerhet? Eller skall vi se dem som det yttersta beviset på att storebrorssamhället är här?

Själv blir jag egentligen mycket mer orolig över diskussionen som förs om att registrera alla telefonsamtal, mail, sms etc. Så som det amerikanska Echelon gör idag. Men självklart måste kamerorna diskuteras.

När det gäller trafiksäkerheten tycker jag man glömt en viktig bit: människan. Tre olika saker påverkar trafiksäkerheten: fordonet, vägen och människan. Det två första har man nu jobbat med i massor av år. En ny bil är idag extremt mycket säkrare (om en olycka inträffar) än för 30 år sedan. Och våra vägar har vi försökt göra säkrare genom mittbarriärer, rensade sidoområden etc.

I dagens Sydsvenskan finns en artikel om att NTF granskat alla dödsolyckor 2007 och kommit fram till att 3/4 hade kunnat undvikas. Och så listar man ett antal åtgärder i vägnätet som mittbarriärer, hastighetsgränser i korsningar etc. Inte ett ord om att trafikanten skulle kunnat bidra.

Det är dags nu att börja jobba med trafikanten också. Om vi betedde oss mer vettigt i trafiken skulle olyckorna minska. Det går inte att bara göra det till en teknikers våta dröm att med olika tekniska system och anläggningar få bort olyckorna. NTF och Vägverket borde lyfta fram den tredje faktorn också.

Konstaterar att jag nog missar Transportforum, branschens årliga mingelparty i Linköping på onsd-torsd. JAg skulle dels ha hållit ett föredrag, dels varit moderator för en session. och eftersom det är 25 års jubileum missar jag dessutom en av mina favoritartister också, Louise Hoffsten.

Men å andra sidan så har Ljungbergs blogg blivit tvåa i en omröstning om 2007 års gröna blogg. Alltid något.

Länkar:
Niklas Ekdahl, DN om fartkamerorna
Sydsvenskan om NTF:s genomgång av dödsolyckorna
Omröstningen om 2007 års gröna blogg

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
10 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Kulturkrock!! När jag tog körkort kring sekelskiftet så fick jag lära mig att inte skylla på vägen, inte väglaget och inte heller på bilen. Det var en fantastisk känsla av egenmakt att tänka att jag själv, genom att vara försiktig och fantasirik, kan undvika det mesta av allt tråkigt som händer i biltrafiken.

    Det sägs att buss är ett mycket säkert färdsätt, jämfört med bil. Det säger allt jag behöver veta om sk trafiksäkerhet — den säkra busstrafiken går ju på samma vägar som den osäkra personbilstrafiken.

    Fransmän slår svenskar i trafikvett

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    NTF är inte mkt att lita på. Det lät detsamma när de ivrade för zebralagen och hur många liv den skulle rädda. jaja!! vi vet ju. Ser man till alla olyckor som sker i ett samälle så hade säkert hälften kunnat undvikas om individen gjort andra val. Jag instämmer till fullo med dem som lägger ansvaret individerna. Man ska ha 100% fokus 100% av tiden och att inse att trafik innebär RISKER och ingen reflexväst eller fartkamera kan rädda dig om du inte är vaken själv. Och sluta tjata om att det fnns billiga livförsäkringar som fåniga hjälmar och bilbälten(som ju är bra. ty det finns ingen livförsäkring i trafiken…sånt skapar bara falsk trygghet.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Individen måste få tillbaka en del av ansvaret. men det finns ingen anledning att inte använda enkla tricks som bilbälten, halvljus etc.

    Sverige är trots allt bäst i världen (eller tvåa, eller trea beroende på hur man räknar) på trafiksäkerhet. Och det är till stor del på att vi använt alla dessa åtgärder öyckosamt.

    Men nån stans på vägen verkar vi ha glömt individens roll…

    Svara
  4. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Visst har individen en stor roll, men jag tycker vägverket tänker rätt när man säger att väg/bilsystemet i största möjliga utsträckning ska klara ett förarmisstag. Det går inte att få alla förare att vara 100% uppmärksamma hela tiden, människan fungerar inte så.

    Min kritik av trafiksäkerhetshanteringen är lite krass: Kunde man inte tjäna fler människoliv på att satsa pengarna man idag satsar på t ex fartkameror och 3-filsvägar på något annat? Såg t ex att det dör 3000 personer i onödan av sjukdomar varje år pga vårdens bristande kvalitet. Har någon gjort en samhällsekonomisk jämförelse på dessa alternativ, t ex?

    Svara
  5. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Förarmisstag; nja, ett bättre sätt att klara förarmisstag är att sänka farten, för då får man mer tid att rätta till sina misstag. Man ska ju inte pressa sina marginaler hela tiden.

    Jag börjar snarare tänka att det finns inga farliga vägar, bara farliga bilister. Busstrafiken är som sagt säker.

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag tycker också att bilbälte är en vettig uppfinning men det är farligt att sätta så mycket tilltro till allehanda skydd att man tror sig ha köpt en livförsäkrng och börjar ”koppla av” i trafiken.Det bästa är att sätta på sig bältet o sen glömma att man har det på och bete sig i trafiken som om man inte hade det på.

    Svara
  7. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Visst du har helt rätt. SAker som bilbälte, dubbdäck och så vidare har alla kompensationseffeketr som gör att man inte får ut hela säkerhetsvinsten eftersom folk utnyttjar vinsten till ökad framkomlighet istället….

    Svara
  8. Anonymous
    Anonymous says:

    Visst måste förarna ta mer ansvar! Tre tunga bitar som borde vara självklara, och hade räddat många liv i trafiken:
    – Hastigheten
    – Bilbältet
    – Nykterheten

    Om man dessutom låter bli att köra när man är trött så….

    /David

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *