Jag skulle kunnat ta tåget…

Jag lämnade Lund 13.45 idag och jag var framme på hotellet 21.00 svensk tid. Då var flyget ca 1.20 sent på grund av incidenten på Heathrow häromdagen, som fortfarande gör det trångt här. Plus att Danmark tydligen fått nytt flygtrafikledningssystem. Det var i alla fall dessa två orsaker som kaptenen skyllde på.

Ingen av vännerna jag skall träffa i morgon verka bo på detta hotell, och jag orkade inte ge mig ut med tunnelbanan igen, så det fick bli en öl och burgare i hotellets bar. Inte så billigt, men gott, fast i hotellbarer så serverar de Amstel och Heineken. Fast vi är i London! Och jag som skulle velat ha en pint Bitter. Får bli i morgon.

Per Gunnar Andersson, Trivectors egen kollektivtrafikguru, mailar mig och har kollat att jag skulle kunnat ha åkt tåg till London! Så dags nu….

Jag skulle kunnat lämna Lund med Öresundståget 14.17, bytt i Köpenhamn 15.17-15.38 och varit i Hamburg 20.16. Då hade jag haft 8 minuter på mig att byta till nattåget mot Bryssel.

I Bryssel hade jag varit 06.11. Kl 06.59 går tåget mot London. Jag skulle då ha ankommit London St Pancras Int kl 7.55. (Varför landar det in på St Pancras? Det är ju en av de norra järnvägsstationerna. När slutade man köra till Waterloo som ligger i söder? ).

(Tillägg den 26/1: PG mailade länken till St Pancras. Där kan man läsa om varför…)

Med tanke på att flygbiljetten kostade 4500:- skulle jag förmodligen kunnat åka sovvagnskupé med dusch och toalett. Och jag hade i princip inte förlorat någon tid. Jag hade ändå hunnit med ett par timmars shopping i morgon förmiddag – Foyles och några skivaffärer är inplanerade.

PG gjorde en sådan smart tågresa i höstas till Lyon i Frankrike. Han gjorde bytet i Hamburg på 8 minuter. Han var framme i Lyon ca 1 timme tidigare än det möjliga flyget. Men då hade han åkt RER snabbmetro från Gare du Nord till Gare du Lyon. Och sen snabbtåget Paris-Lyon. Och det är förmodligen bara proffs som PG som klarar att leta fram detta.

DB, Deutsche Bahn, har ju en fantastisk tågplanerings-sajt. Det går att kolla hela resan Lund-London, man får upp alla tider osv.

Men för denna typ av gränsöverskridande resor klarar systemet inte att beräkna kostnaden. Så om man vill kolla det så får man ringa DSB i Köpenhamn. SJ har idag ingen internationell avdelning som fixar detta.

Alltså – denna typ av resor går ofta att göra med tåg – men idag finns inget enkelt sätt att boka dem. Och för privatresor är tåget oftast betydligt dyrare än lågprisflyget.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
10 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    DBs reseplanerare har adressen reiseauskunft.bahn.de och finns på tyska, engelska, danska, med fler språk.

    SJ säljer biljetter till hela Europa. Saxat från hemsidan: Utrikes färdbiljetter, turistkort och platsreservationer kan du köpa via telefon (+46) 0771-75 75 75. Välj därefter tonval 1 och sedan tonval 2 för att komma till vår utrikesförsäljning (öppen helgfri måndag – fredag 09.00 – 18.00).

    I Uppsala, Stockholm, Göteborg, Växjö, Lund och Malmö kan du köpa dina utrikesbiljetter direkt i SJ Resebutik.

    Svara
  2. AP Maran
    AP Maran says:

    St Pancras kom att bli Eurostarstation pga att man ville lyfta östra London, urban regeneration;

    anslutningen till tunnelbanan skulle ske med northern Line, och alla som varit i London de senaste 20 åren vet att det var en dålig idé;- så kan det gå när en ideologiskt driven idé tar över infrastrukturplaneringen… vilket det finns fler exempel på än motsatsen.

    Svara
  3. Pelle Envall
    Pelle Envall says:

    Ha det gott i London men racka inte ner på att Eurostar går från St Pancras. Det bor sådär 40 miljoner britter och en och annan svensk norr om London, 😉 Nu när Eurostar har flyttat från Waterloo till Pancras har vi många i norr ca 4h med tåg till Bryssel/ Paris. Förhoppningsvis blir det snart direkttåg från bl.a. Leeds till kontinenten.

    Svara
  4. AP Maran
    AP Maran says:

    Anledningen stavas utbud, konkurrens och marginalförtjänst. Det är tyvärr inte samma utbud på spåret mellan Köpenhamn-London som i luften, därmed ingen konkurrens som tvingar fram prisjämförelsesystem.
    Det märkliga är att spårbolagens lönsamhet, som är låg i jämförelse med flygbolagen, borde vara drivkraften för att plocka kunder genom paneuropeiska bokningssystem, tyvärr verkar de sitta kvar i statligt tänkande?
    Resebokande sajter på nätet kommer snart att förändras iom att Navteq arbetar med att bygga ut sitt system för insamlande av realtidstabeller för alla transportsätt. Satt med på en presentation i Berlin i oktober om detta och får säga att det imponerar.
    När navigatorer blir uppkopplade mer och mer så blir detta en naturlig tjänst att använda.

    Svara
  5. Anonymous
    Anonymous says:

    Jättebra blogginlägg! Jag ska resa till Paris snart men vill inte flyga så detta var mycket informativt. Kollade på DB Bahn och det går på 21 timmar med två byten, Köpenhamn och Köln. Så det är helt ok för mig. Nu återstår bara att kolla priset..

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *