Även solen har sina fläckar

Nu sitter vi på tåget från Hamburg till Berlin. Intressant att konstatera att alla tågen hittills varit fulla. Lund – Köpenhamn var som vanligt knökfullt. Och tåget från Köpenhamn till Hamburg likaså. Mitt i denna resa får man ju också ett avbrott för att åka med båten Rödby-Puttgarden. Vi hann med en lunch i restaurangen, precis som alla gånger vi åkt med bil här på olika semestrar i Europa.

Mellan Lubeck och Hamburg passerade vi en jättebilkö på en liten väg som ringlade genom byarna längs med järnvägen. Förmodligen resultatet av nån stau (stockning) på en näraliggande motorväg. Att följa gps-ens råd i sådana fall är rena rouletten. Ibland tjänar man en timme, ibland förlorar man en.

I Tyskland finns ju ett mycket utvecklat järnvägssystem med täta avgångar. Och vägarna är fulla. Det bor helt enkelt 80 miljoner människor här som alla vill röra på sig. Frågan är vad som händer om allt fler väljer att åka tåg i det framtida hållbarare transportsystemet? Kan ens tyskarna klara detta? Även solen har ju som bekant sina fläckar.

Har läst mina mail på mobilen idag och konstaterat att jag fått ett långt klokt svar från Lars Nilsson, prof i miljö och energisystem på LTH på min fråga till honom om IPCC och deras procedurer. Enligt honom är det inget fel på procedurerna, trots att det naturligtvis finns forskare som tycker att man inte tagit hänsyn till just deras kritik.

Min tolkning av Lars svar är att den springande punkten inte är att diskutera historiska data och om värmen kommer före koldioxiden, utan vad som kommer att hända i framtiden. Att människan ökat koldioxidhalten i atmosfären är klarlagt. Frågan är hur mycket detta kommer att öka temperaturen. Och det finns både de som tycker att IPCC underskattar och överdriver problemen. Om det blir som skeptikerna hävdar att mer beror på naturliga variationer, t ex solens fläckar, så blir uppvärmningen inte lika stor. Men att koldioxidhalt och uppvärmning hänger samman konstaterade redan Fourier på 1800-talet att koldioxid absorberar värme….

Och jag har bestämt att jag inte kommer inte att släppa fram fler kommentarer från folk som inte vågar stå för dem med sitt namn. Bara som ni vet.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Intressant fråga det där med järnvägens kapacitet. Alla tåg verkar ju fulla just nu och åtminstone på stambanan förbi Östergötland är det tydligen omöjligt att köra tågen tätare. Och jag tror att detta gäller rätt många banor. Och ändå är det bara kanske 15% av de längre resorna som görs med tåg. Tänk om detta skulle upp till 50%, t ex. En tredubbling. Då måste det byggas *mycket* nya järnvägar. I princip ett helt nytt nät bredvid det gamla. Innan man gör det, borde man inte fundera på om det finns någon annan typ av infrastuktur som är mer kostnadseffektiv att bygga nu när det finns ett järnvägsnät som fungerar för tunga godstransporter?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Visst, jag förstå vinken. men i detta fall tror jag inte alls att dina spårtaxi kan vara en lösning. Här handlar det inte om lokaltrafik utan regional – med större kapacitetsbehov.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *