Ny samhällsmodell och gröna affärer

Veckans Affärer har en chefredaktör som heter Pontus Schultz. Han har infört ett sätt att diskutera affärer och miljö som jag gillar.

Idag skriver han på sin blogg att direktörerna inte skall vänta på politikernas gröna direktiv. I VA:s stora undersökning bland de 500 största bolagen angav företagen ”brist på politiska beslut” som det viktigaste skälet att avvakta med klimatinvesteringar. Men det finns ingen anledning att vänta skriver Pontus:

”Jag tror så här: För näringslivet finns en lucka just nu. Politiken famlar. Om något år har frågan satt sig, men nu kan man lobba för de nivåer och subventioner/restriktioner man vill ha. I grunden handlar det förstås inte bara om utsläppsnivåer.

Utan att vara högtravande handlar det om en ny samhällsmodell, en ekvation som tar in också hållbarheten i vårt sätt att leva och göra affärer i det sociala kontraktet. Det är alldeles för viktiga frågor att överlåta till politiker.”

På Trivector Traffic har jag försökt lyfta fram vår mission: ”Att rädda världen och göra bra affärer”. En gång när jag förde fram det så var det en ekonom i församlingen som kommenterade: Jo det är nog bra, men du menar väl i omvända ordningen?

Nej, jag menar inte i omvända ordningen. Om vi inte har en fungerande planet blir det ju svårt att göra några affärer alls. Alltså måste det gå hand i hand. Och jag är övertygad om, och ser redan idag, att det går att göra bra affärer inom miljöområdet.

I morgon skall jag till Jönköping och övertyga politiker där att fortsätta att satsa på hållbara transporter. Hoppas de också tar in hållbarheten i sitt sociala kontrakt. Och gärna lite snabbare än hittills. Det finns ingen anledning att vänta.

Länk:
Pontus blogg

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Kul med tydlighet från dej och VA med flera.
    Jag tror att våra myndigheter, statliga företag och andra offentliga institutioner kan göra mycket mer för att påverka våra politiska beslutsfattare. VV har gjort en del bra saker om man bortser från framkomlighetsmantran. Ett ex. är deras egen interna bilpolicy. Även Naturvårdsverket börjar jobba på bra. Men många andra vågar inte, fast vi har våra ”fria myndigheter”. Jag tror det är tecken på att styrelserna stoppar förändringar och debatt t o m viktiga symboliska.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *