Ett trendbrott – fast fel håll? eller: Inget ljus i tunneln

I går kunde man läsa i Sydsvenskan att politikerna i regeringen funderar på att stoppa tunnelbygget genom Hallandsåsen. Det blir helt enkelt för dyrt.

Innan man började bygga gjorde vi en del kalkyler som visade att man kunde använda pengarna till många andra intressanta satsningar. Men nu har man efter skandaler och sju sorger och åtta bedrövelser fakstiskt nästan byggt hälften. Visserligen till kostnader som är mycket större än de ursprungliga kalkylerna.

Men när man pratar om att avbryta (vilket jag tycker är fel) så måste man naturligtvis också räkna på vad alternativet kostar. Man måste i så fall bygga en ny ytjärnväg med dubbelspår, och frågan är om det blir billigare än att bygga klart? För järnvägen behöver en bättre lösning än idag – det är helt klart.

Och som ingenjör tycker jag också att man bör bygga klart, och inte låta det stå som ett momunument över svensk ingenjörskonst…

Men märkligast av allt är vad Anders Borg -regeringens My little pony – säger i artikeln: ”Samtidigt betonar finansminister Anders Borg att 70 procent av statens trafikinvesteringar bör gå till vägar, bara 30 procent till järnvägar. – En investering i väg är fyra-fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järnvägar. Vi måste våga göra en prioritering, säger Borg till Sydsvenskan. ”

Vilken planet har Borg bott på det senaste året? Eller har han en egen dit han flyttar när det blir för varmt här?

Hela Europa planerar för höghastighetståg men Borg vill bygga fler vägar som ger ökade utsläpp…. Och på vilket sätt är vägarna fyra-fem gånger viktigare? För asfaltläggarna? För Volvo och Saab?

Länk:

Sydsvenskan om tunnelstoppet

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Borgs kommentar är märklig men om man ska spekulera lite så kanske han tänker just på Hallandsåsen och andra dyra järnvägstunnlar som drar ner lönsamheten i de totala järnvägssatsningarna. Motsvarande gökungar finns inte på vägsidan.

    Jag håller tummarna för att regeringen egentligen menar att efter de dyra tunnlarna finns lite lönsammare projekt som Götalandsbanan och banorna mot Norge. Om Norge börjar satsa på sina banor så lönar det sig för Sverige att bygga vidare mot Oslo.

    Då kan regeringen säga att till skillnad från socialdemokraterna så kan borgarna göra lönsamma tågsatsningar.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *