100 månader, 10 år och fyra hjul

Sitter på tåget från Stockholm igen. Har varit i Stockholm på kontoret på möte om fortsättningen av TransportMistra, det stora forskningsprojekt kring hållbara transporter som Trivector leder.

En fråga som vi bl a diskuterade var hur det fortsatta projektet skall påverkas av IPCC:s senaste rapport – som pekar på att vi har 8 år på att få utsläppen av växthusgaser att minska. Åtta år – det är 100 månader.

Och i DN kan man i dag läsa en som jag tycker intressant nyhet om en bilprototyp som ändå tycks peka mot nån slags framtid för bilen. Det är Michelin Challenge Bibendum i kinesiska Shanghai tagit fram den. Den har fyra hjul, men det verkar vara den enda likheten med dagens bilar.

I hjulen sitter en elmotor på 54 kilowatt som ger drivkraft samt en generator på 134 kilowatt som samlar upp överskottsenergi från inbromsningar och som lagras i batteriet. Varje hjul är separat styrbart, och accelerationen är hisnande 1 G.

När bilen svänger lutar den som det X2000 jag nu sitter i, och ger därmed bättre väggrepp. Bilen som DN-reportern testar nu går på batteri, men man planerar för bränsleceller. Inom parantes kan man undra om de nånsin verklighet. I minst 30 år har man prata om dem och att de skulle komma inom 10 år. Men det tycks alltid vara tio år till vi får bränsleceller. Nu också.

Men batteri med plugin duger en bra bit. Jag sätter upp mej på kölistan…

Länk:
DN om framtidsbilen

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
7 kommentarer
  1. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Jag tror inte heller bränsleceller kommer. Verkningsgraden blir alldeles för låg jämfört med batterier. Bränslecellerna var tänkta att drivas av naturgas, då vinner man verkningsgrad jämfört med en explosionsmotor. Om man däremot skapar vätgasen från vatten med elektrolys FÖRLORAR man verkningsgrad (och inte lite heller) jämfört med att använda elen för att ladda batterier.

    Så nu står vårt hopp till norska ReVolt (www.revolttechnology.com) för några större mängder bilar med litiumbatterier lär vi inte få se, för några större mängder litium finns det inte.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag är inte tillräckligt kompetent inom området för att uttala mej. Kan bara konstatera att det pratats länge och mycket. och om jag förstått det rätt så har en av pionjärerna, kanadensiska Ballard, lagt ner.

    Svara
  3. Bengt Axmacher
    Bengt Axmacher says:

    En mycket intressant nyhet och intressant att se att den kommer från Kina. Menar du att varje hjul är varvtalsstyrt eller har dom individuell riktningsstyrning? Det senare vore ju ett originellt grepp. Att bilen ”doserar” kurvorna på egen hand också helt nytt eller?
    Älskar sådana här nyheter. Tycket som du att vätgasen alltid har 10 år kvar och efter att ha läst om alla svårigheter med transporter , lagring etc, tycker jag det är bättre att intressera sig för någonting mera näraliggande i tiden.
    Ställer mig gärna som 2-a i kön för en plugin.

    Svara
  4. Johan
    Johan says:

    Bengt Gustafssson pratar om låg verkningsgrad… Det skulle vara intressant att veta vilken verkningsgrad en vanlig förbräningsmotor har, om man som Bengt räknar i hela kedjan. Snällt räknat hamnar man kanske på 10%, och detta är den teknik som för 100 år sedan slog ut bränslecellstekniken – ganska ofattattbart… Själv tror jag inte heller att BC-tekniken kommer med en gång, men det närmar sig – och Kina är ett av de länder som kommer sätta press på utvecklingen.

    Svara
  5. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Jag har läst en siffra på 19% för hela kedjan el-väg för bränsleceller, men jag tror själv att det kan bli lite bättre, t ex med nanomaterial i elektrolysskedet. Det är trots detta ca 2,5 gånger sämre än batterier.

    Bilen doserar faktiskt kurvorna själv: Det kallas aktiv fjädring och innebär att det sitter en motor/elektromagnet i stället för fjäder. Som en bonus kan man använda detta för att dosera kurvorna ”rätt”. Individuell styrning har den också, och kan alltså glida in diagonalt i en parkeringsficka. Detta är redan rätt vanligt på lastbilar, men då sitter inte mekanismen i navet förstås… Och så klart har den individuell varvtalsreglering, det är ju en motor i varje hjul. Egentligen är det säkert driveffekten man reglerar och därav följer varvtalet…

    Svara
  6. C20
    C20 says:

    En bensinmotor har bara ca 25% verkningsgrad – sedan förlorar man energi i transmissionen bl a den Den totala verkningsgraden på en bensinbil är bara ca 15%

    Intressant med en ”doserande” bil (undrar hur vägegenskaperna blir) -normalt lutar en bil utåt i kurvorna pga fjädringens krängning

    Batteritekniken är nog ett bättre alternativ än bränsleceller inte minst p g a verkningsgraden. Man har dock inte bara tekniken att skylla för den långsamma utvecklingen:

    http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *