Olje- och bilrekord

För femte gången sen jag startade denna blogg den 1 jan 2006 skriver jag nu om all-time-high för oljepriset. Idag steg oljepriset till 93:20 dollar/fat.

30 augusti 2005: 70:85 dollar/fat

21 april 2006: 75:35 dollar/fat

14 juli 2006: 78:40 dollar/fat

20 september 2007: 82:14 dollar/fat

18 oktober 2007: 89:62 dollar/fat

29 oktober 2007: 93:20 dollar/fat

Det sägs bero på att Mexico minskat sin produktion pga av dåligt väder. Dessutom sägs politiska spänningar i Turkiet och Irak spela in.

Lite olika bud finns, men några källor menar att vi nu brutit en historisk topp från 1980 även inflationsjusterat. Andra menar att vi måste upp i 100-110 dollar/fat.

I september skrev Gunnar Lindkvist i Veckans Affärer:

”Med förundran konstaterar jag dock att att man i Sverige fortfarande undviker att att diskutera den kommande oljekrisen, Peak Oil. Sedan förra hösten är det tillåtet att tala om klimatförändringar, vilket alla nu gör. Att den kommande globala energibristen är en betydligt mer akut fråga att tackla, vill man inte kännas vid. Varför? Kanske är förklaringen den rådande tillväxtfilosofin. Optimisterna tycks tro att vår energikonsumtion kan fortsätta som nu bara vi går över till ”förnyelsebart”. Att vi går mot en framtid med permanent energibrist som kullkastar globalisering och kunskapsamhälle är inget som går hem hos ledarskribenterna. Och på Vägverket vill man fortsätta planera för framtidens vägbyggen med utgångspunkten att bensinpriset 2020 kommer att vara detsamma som idag”.

Visst är det intressant att Vägverket anser att bensinen 2020 kommer att kosta ca 13 kr litern? Läser man kommentaterna till artikeln i Dagens Industri idag finns allt från teknikoptimister till verkliga pessimister.

Själv tror jag att rörlighet kommer att bli dyrt – betydligt dyrare än idag. Och att det är smart att planera för ökad tillgänglighet, utan ökad rörlighet.

Idag meddelar SIKA att vi nu har 4,3 miljoner bilar på våra svenska vägar – 50.000 fler än samma tid ifjol.

Länkar:

Dagens Industri om dagens oljepristopp
DN om bilregistreringarna

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
11 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Nej, du skrev inte riktigt så. Men mina tår är som mina cyklar, nämligen lättrampade. 🙂

    Du skrev att man ska planera för ökad tillgänglighet, utan ökad rörlighet. Det är naturligtvis helt rätt. Men eftersom bilresorna är såpass korta så tycker jag det visar att man redan har planerat för stor tillgänglighet. Det är bara att konsumenterna inte gör som de borde. Vad gör man åt det? Trängselskatt? Fler cykelbanor?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Problemet är väl att bilisterna upplever att de är rationella. Deras kalkyl innefattar inte utsläpp, trängsel och andra osäkerhet.

    Och då funkar ju kanske trängselavgifter, men också mobility management.

    Svara
  3. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Det kan vara rationellt att vara lat ibland. Men att regelmässigt vara lat straffar sig, så det är inte rationellt.

    De flesta av oss är marinerade i en bilkultur, precis som ungdomar kan hamna i fel sällskap och få dåliga vanor, hamna i ett missbruk osv. Då behövs sjukdomsinsikt, det är första steget…

    Svara
  4. Tomas Moberg
    Tomas Moberg says:

    Staten har släppt sitt grepp om Svenska kyrkan, men håller fortfarande sin skyddande hand över riksvägnätet.

    Inget får förhindra vår rörelsefrihet, än mindre vår rätt att fritt välja färdmedel.

    Om du släpper ut koldioxid när du tar dig till din arbetsplats, saknar betydelse. Det viktiga är att du kommer fram i tid.

    Om du åker stadsjeep eller cykel till återvinningsstationen, spelar ingen roll. Det viktiga är att du lägger plastförpackningarna i rätt container.

    I Sverige är bilen helig. Så helig att den förmenta rätten till ohämmad mobilitet har lagt sig som en våt filt över samhällsdebatten.

    Jag när en stilla förhoppning om att ”bilfrirörelsen” och ”långsamhetsrörelsen” som växer sig stark på många håll i världen, också kommer att slå rot i den svenska asfalten.

    Svara
  5. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Tomas, bilfrirörelsen finns och lever i Sverige. Alternativ Stad har t ex idéer på hur man radikalt minskar biltrafiken i Stockholm. Bland annat bygga nya stadsdelar på de breda motorvägarna: Stockholm Extreme Makeover. Utanför Malmö finns en liten bostadsrättsförening med 37 bostäder, Toarps Ekoby. I Göteborg finns förslag om bilfri innerstad.

    Jag skulle vilja uppdra åt SIKA att ta fram hur många hushåll lever bilfritt i alla kommuner. De redovisar redan hur många bilar det finns kommunvis per 1000 invånare. Hur många hushåll är det egentligen som till vardags inte använder vägnätet för enskilt bruk? Hur mycket skulle man tjäna miljömässigt på att öka detta med säg 20% på fem år, och vad krävs för att uppnå det?

    Svara
  6. Tomas Moberg
    Tomas Moberg says:

    Erik, Stockholm Extreme Makeover verkar intressant, likaså Göteborgsplanerna, men finns det några svenska projekt som kommit lika långt som de i Berlin eller i Freiburg? Jag saknar en utbredd gräsrotsrörelse i Sverige. Hur ska vi göra bilfrihet till norm?

    Svara
  7. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Total bilfrihet tror jag är en utopi. Men bilfria stadskärnor, bilfria bostadsområden etc, och ett mycket smartare användande av bilen måste vi försöka åstadkomma.

    Men det är alltid kul med idéer som är lite avantgardistiska – det är de som driver debatten och världen framåt.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *