Nr 500

Detta är mitt blogginlägg nummer 500 sedan jag började den 1 januari 2006. Det blir 0,76 blogginlägg per dag sedan dess. Och jag har bloggat från Sverige, Tyskland, Österrike, Storbrittanien, USA, Kina, Belgien, Frankrike och Holland. Jo jag har köpt utsläppsrätter, i den mån det nu gör nån skillnad.

Jag har haft som mål att komma upp i 1000 läsare i veckan i år, men det är frågan om det kommer att gå, ligger nu på ca 800, jämfört med 500 vid årets början.

Har tillbringat dagen med att läsa rapporter om peak oil, om biobränsle, om trafikökning för ett kapitel som skall in i en rapport. I min nyhetsbevakning på nätet dyker då upp en intressant artikel.

I dagens DI finns ett nytt avsnitt i deras reportageserie Klotet i kris (låter som Aftonbladet, DI är nästan som en kvällstidning för näringslivet). Det handlar om Karen och Bogie Bucanegra som flyttar från Los Angeles. De har fått nog av dålig luft och trafikkaos. De får stiga upp klockan fyra på morgonen för att hinna i tid till jobbet klockan 8.

Artikeln beskriver livet i Los Angeles och pekar ut bilindustrin som en av bovarna. Och visst ligger det något i det. Den bilindustri som köpte upp och lade ner alla spårvägar som faktiskt fanns i USA. Den bilindustri som lade ner den lovande el-bilssatsningen som Kaliforniens luftlagar tvingade fram under 1990-talet. Den bilindustri som producerar de bensinslukande monster-SUV-ar som många amerikaner har – blandannat det amerikanska par som nu flyttar.

Sen intervjuar man forskarna Robert Socolow och Steve Pacala vid Princeton University som ger råd för hur utsläppen skall kunna stabiliseras:

  • Bilarnas avgasrening måste bli dubbelt så effektiv som i dag.
  • Varje bils körsträcka måste halveras.
  • Vindkraften måste ge 50 gånger mer energi än i dag.
  • Utnyttjandet av solenergin måste bli 700 gånger större än i dag.
  • Nedhuggningen av regnskogen måste stoppas och trädplanteringen öka.
  • Byggnader över hela klotet måste göras mer miljövänliga.

Förmodligen realistiska krav allihop. Sen hittar man ett antal mer tekniskt lagda forskare med mer spejsade förslag:

  • stora tankbåtar placeras på centrala ställen längs Golfströmmen och dumpar stora mängder salt i havet för att hålla i gång det om Grönlandsisen skulle chocka forskarna med att rinna ut i havet.
  • utrusta fartygen på världshaven med turbiner som omvandlar hav till moln som ska hindra solstrålarna att värma upp jorden.

Visst kommer det att behövas tekniska åtgärder. Frågan är om just dessa är de bästa. Själv brukar jag lyfta fram följande fyra principer att skapa ett hållbart transportsystem:

  • Ändra beteenden
  • Använda ekonomiska styrmedel
  • Planera smartare
  • Använd ny teknik

I slutet av DI:s artikel skall paret som skall flytta betala bensinnotan på macken. Och när de ser kostnaden, ca 4,70/liter säger de: This sucks.

Undrar om de skulle ställa upp att minska sin körsträcka till hälften?

Länk: DI:s artikel

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Hans
    Hans says:

    Christer
    Det är vansinnigt synd att Frode klantar till en så viktig fråga. Artikeln har faktafel och att det tar fyra timmar att komma till jobbet är omöjligt om du startar.
    I alla fall om han bor och jobbar i LA.
    Jordbruket viktigaste inkonmstkällan? Fakta efterlyses.

    Såna som Frode förstör debatten med att vara osakliga

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Vet inte vart du vill komma. Jag hittar inga faktafel i artikeln. I alla fall inga som på något sätt ger innehållet fel riktning.

    Los Angeles är stort som Skåne. Att ta sig dörr till dörr vid trängsel kan säkert i undantagsfall ta 4 timmar.

    Jordbruket är största inkomstkällan både enl Nationalencyclopedin och Wikipedia.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *