Bihålor, regionförstoring och SUV-attack

Just nu skulle jag ha stigit på ett nattåg i Utrecht för vidare befodran till Freiburg. I morse skulle jag flugit till Holland för att delta i Stadsmiljörådets studieresa i Holland och södra Tyskland. Men sen ett par dagar har min förkylning utvecklats till ont i bihålorna, och kl 3 i natt tog jag beslutet att avstå. Att flyga med denna typ av åkomma har jag gjort en gång.

Så nu missar jag Culemburg och Houten (världens bästa cykelstad) i Holland, Freiburg, Tübingen och Karlsruhe (smart light-railsystem) i Tyskland. Plus allt trevligt sällskap. Houten och Karlsruhe har jag besökt tidigare, men inte de övriga. Men jag sparade några kilo koldioxid, och en inställd resa är också en resa (fritt Lundell).

Här hemma diskuteras den skånska trafiken i dagens Sydsvenskan. Man menar att de just nu många vägarbetena har bidragit till ökningen av tågresandet. Och visst skulle kunna vara så. Som jag skrev redan i somras skulle man kunna använda satsningar på beteendepåverkan, med sk Mobility Management, som man i USA faktiskt tar med i upphandlingen när man skall bygga om vägar. Jag berättade det för Vägverket i Skåne när jag föreläste på deras kick-off i augusti. Och nu testar man detta på väg E65, där man låter bilister bli testresenärer och pröva på kollektivtrafiken. Kul.

I dagens artikel får man veta att tågresandet i Skåne ökat med 14% hittills i år. Och då skall man komma ihåg att det i fjol ökade med 15%. Våra politiker har ju under ett årtionde pratat om regionförstoring, dvs att vi skall resa längre till våra jobb, och nu syns resultaten. Problemet är att biltrafiken också ökar. Genom regionförstoringen bor fler längre från sina jobb, och det blir ofta längre även till handel etc och dit reser man inte med tåg. Ulf Rämme på Handelns Utredningsinstitut, som brukar veta vad han pratar om, visar i senaste numret av Market, att det är de stora orterna som ökar sin handel.

Och när fler måste resa längre minskar utrymmet på såväl tåg som vägar, och krav kommer på fler körfält och fler tåg.

Alltså: regionförstoring innebär att vi reser mer både med tåg och bil.

I eftermiddags ringde min bror som var på väg i bil norrut på E6 och berättade att han sett den konstigaste trafikolycka nånsin. En SUV hade kört upp på framförvarande bil, först på ett släp och sen landat på taket av bilen. Senare på eftermiddagen fanns bild på det hela på Sydsvenskans webb-plats.

Nog brukar jag prata om att SUV:en utgör ett hot mot både miljö och trafiksäkerhet, men jag trodde knappast att det kunde bli så här bokstavligt. Slår SUV-arna tillbaka mot de som luftar däcken på dem i Stockholm och Göteborg?

Länkar:
Sydsvenskan om tågtrafikens ökning
Sydsvenskan om försöket med testresenärer
Market om handelns koncentration
Ljungbergs blogg om mobility mangement vid vägarbete

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
8 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Nja, regionförstoring innebär att tågets marknadsandelar ökar. Jag tror det ligger på lokalpolitikerna att bromsa den ökande bilismen främst genom mer restriktiva p-normer, bilpooler och resecoachning som i Göteborg. Samt mer utrymme i gatorna för mjuka trafikanter, där Köpenhamn med Jan Gehl är en bra modell.

    http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,lyckat_att_coacha_vanebilister_att_ta_buss_och_cykel

    Tycker du inte restriktiva p-normer i kombination med bilpooler är bra? Varför/varför inte?

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Anders Borg höll dock med om att det är mer samhällsekonomiskt lönsamt att satsa på att rusta upp vägarna än järnvägen.
    – Ett stort antal undersökningar visar att så är fallet, sade han. (sds 26/9-07)

    Jag undrar vilka undersökningar han syftar på. Kan det vara så att det optimala är att lägga ner järnvägarna. Kanske Sverige hade haft högre BNP om vi aldrig byggt några järnvägar!

    Svara
  3. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Ja, och vilka vägar rör det sig om? Är det skogsvägar i Norrlands inland så finns det ingen konflikt med järnvägssatsningar. Anders Borg har också tidigt uttalat sig mot bensinskattesänkningar, t ex DN 5 maj 2007. ”De drivmedel som orsakar de största utsläppen av växthusgaser kan komma att beskattas hårdare, menar finansminister Anders Borg.”

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag gillar ju alla typer av Mobility Mangementåtgärder med bilpoooler, resecoaching, etc. Vi de som förde in detta tänkesätt i Sverige! Och att styra med p-avgifter fungerar ofta bra.

    MEN, alla dessa beteendepåverkande åtgärder är viktiga och behövs, men om man hela tiden gör stora strukturella grepp som ger motsatt effekt så känns det ibland ganska meningslöst.

    Svara
  5. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Det finns en väldigt tydlig trend att arbetsplatstillväxten sker i de större städerna, som även på andra sätt blir allt viktigare för sitt omland Om inte resten av landet ska avfolkas måste man resa dit jobben och servicen finns. För att detta ska bli acceptabelt från miljösynpunkt måste järnvägssatsningar kombineras med kraftigt ökade bilkostnader! Regionförstoring i form av ökat tågresandet (som förutsätter ny infrastruktur) är definitivt inget självändamål, men en utveckling som är svår att undvika så länge urbaniseringen fortgår (och det har den gjort i 100-tals år!). Denna samhällstrend är nog oerhört svår att bryta och det finns mig veterligt inga bra förslag på hur det skulle gå till.

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Än så länge gäller ju de sanning du tar upp. Men det bygger på att vi varit så extremt centraistiska och vurmande för storskalighet i detta land. Vi har centraliserat vårdcentraler, bagerier, mejerier, administration etc på ett sätt som gjort det nödvändigt för allt fler att pendla. Ökade energipriser, ökad kunskap om hållbarhetsaspekter och ett sakta begynnande ökande moralisk dimension i vårt agerande kan ändra på detta.

    Svara
  7. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Christer, skulle man kunna ha en hållbar regionförstoring om det bara innebär fler järnvägar och inte fler motorvägar? Det verkar som att alla järnvägssatsningar alltid måste kompletteras med en parallel motorväg, som t ex nu med dubbelspåret till Trollhättan. Kan det vara så enkelt?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *