Sommar = vägarbete = köer

Nu är den traditionella midsommaren begången. Vi brukar vara ett stort sällskap av vänner och släkt. I år var den yngste 5 år och den äldste 92 år.

I morgon är det jobb igen och eftersom vi nu på sommaren bor i Barsebäckshamn måste vi använda en del av E6:an för att ta oss till Lund. Normalt fungerar detta bra, trots de stora trafiköningarna som varit den senaste 10 åren. (Den tunga trafiken har ökat med 100% och den övriga med ca 70%).

Men i år har Vägverket bestämt sig för att sätta igång ett stort underhållsarbete under sommaren. Och vår påfart är avstängd åt ena hållet, och åt andra hållet är det kilomerterlånga köer.

Det hela är oproffsigt gjort. Man har helt enkelt struntat i den stora mängd trafikenter som åsamkas stora tidsförluster, och dessutom genererar större utsläpp. Det hade, med lite smartness, gått att lösa detta betydligt bättre, genom trafikstyrning och mobility mangement.

I Washington i förra veckan lyssnade jag till ett föredrag från Colorado om hur man vid en stor ombyggnad av en highway hade som mål nummer 1 att minska obehaget för trafikanterna. Och när man handlar upp arbetet, som sammanlagt skulle kosta 1,67 miljarder dollar (innehåller också en light-rail) så ingår också att man skall ta fram strategier för hur man gör det möjligt att minska obehaget för trafikanterna.

Ett tips till Vägverket alltså!










Method of Handling Traffic Requirements Section
Proposed Contractor implementation of Transportation Demand Management (TDM) strategies that the Contractor shall use during the construction stage, and an evaluation of potential trip reduction that can be achieved through the proposed TDM strategies. The Contractor shall propose additional TDM strategies that will compliment those already committed for the Project as a required mitigation in the FEIS and ROD

TDM=Transport Demand Management, dvs samma som vi i Europa kallar Mobility Management vilket brukar överättas med ”mjuka åtgärder för att påverka resan innan den börjat”.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *