När kommer efterfrågan på energisnåla bilar?

Nya numret av utmärkta tidskriften Fokus innehåller en gedigen artikel om miljöbilar ”Så stoppades miljöbilen – i 40 år har lobbyisterna lagt krokben för utvecklingen”. Artikeln berättar historien om hur bilindustrin redan för 40 år sedan tänkte på el-bilar och illustrerar med Tjorven – den fyrkantiga elbilen för brevbärare som tillverkades av Kalmar verkstad 1965-71.

Och visst är det intressant med de olika el-bilar som tillverkats genom åren, bl a GM:s EV1 som gjordes i 1000 ex i slutet på 90-talet, men som lades ner när Kalifornien flyttade fram sina noll-utsläppskrav till 2018 efter påtryckningar från oljelobbyn.

Och Volvos förre utvecklingschef Hans Folkesson säger i en kommentar att det inte funnits någon efterfrågan på snåla bilmodeller. Bilindustrins företrädare säger att branschen bara uppfyller kundernas behov. Men frågan är vad som är hönan och ägget. I Sverige har vi generösa regler för förmånsbilar som gör att man får ut en stor mängd tunga bensinslukande bilar på våra vägar. Jag är själv en person som kört med en stor Volvo S80 under flera år. Nu väntar jag på att det skall komma en etanolvariant, men den fördröjs hela tiden. Och etanol är ju förmodligen heller ingen slutgiltig lösning för framtidens bränslen.

I slutet av den utmärkta artikeln säger Volvos chef för varumärkesstrategier och produktplanering Lex Kressemakers att han tror att förändringen på marknaden kommer att gå snabbare än någon trott. Och förmodligen har han rätt, hittills i år har det sålts 16.6 % miljöbilar – men inte många av dem är Volvo.

Lex har nog planerat för fel produkter, annars hade Volvo haft fler miljöbilar på marknaden.

Länkar:

Fokus-artikeln
Tjorven
DN om miljöbilsförsäljningen

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Nä, inte var Tjorven någon elbil, inte! Den hade drivlina från dåtidens DAF, med tvåcylindrig bensinmotor.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *