Hållbarhet som besvärjelse

Sundsvall – Östersund och Trondheim samverkar i det sk SÖT-arbetet. Det var på deras avslutningskonferens i Sundsvall som jag i dag höll i en av 7 workshopar. Den skulle handla om hållbarhetsaspekter i den regionala planeringen. Precis som det uppdrag vi tidigare fått att tillföra hållbarhetsaspekter i deras strategi.

De andra workshoparna handlade om saker som tillväxt, näringsliv, kommunikationer, upplevelsenäringen, regionindelning. Vid redovisningarna av dessa skymtade ordet ”hållbarhet” ett par gånger pliktskyldigast – en gång som ”kanske lite uttjatat”. Utjatat – vi har ju precis börjat!

I en konferens som denna tycker jag man mycket väl kunde haft ett mycket tydligt fokus på hållbarhet, med tanke på dagens klimatproblem, peak-oil osv. I många liknande sammanhang förs idag denna typ av resonemang på ett betydligt mer självklart sätt än här. Kanske når inte kunskapen om klimatförändringarna upp till Norrland? Världscupen i Åre var ju t ex ett fiasko hållbarhetsmässigt, iförhålladen till många andra liknande projekt ute i Europa som jobbar med klimatneutralitet som idé.

Det var ganska tydligt att detta med hållbarhet inte fanns i arrangörernas värld särskilt tydligt. Lägger man en konferens högt upp på Södra Berget, måste man se till att det ordnas med gemensamma transporter dit. Som det nu var kom man antingen i egen bil eller taxi – vilket för mej kändes mycket märkligt.

Jag trodde att vi passerat detta stadium av att mest använda ordet hållbarhet som nån sorts besvärjelse. I alla fall i offentliga sammanhang. Men ack nej.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
6 kommentarer
  1. Anna-Maria
    Anna-Maria says:

    Nää, du, tyvärr, då lever du nog lite skyddat. Fast jag hajjar också till och får kalla kårar när jag inser att ordet hållbarhet (eller miljövänligt) är ord som kan användas som skällsord, eller drar igång ordentliga skrattsalvor, lite förlösande i början av ett möte…

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag är fullt medveten om att jag ofta befinner mig i sådan kretsar som förstår begreppet och vad det kan stå för.

    MEN, med de senaste månadernas klimatdiskussion har det skett en betydande förändring. Läs t ex Veckans Affärer!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Träffar människor från alla möjliga kretsar i mitt arbete och tycker att de allra flesta förstår innebörden av hållbart och miljövänligt. Möjligen att det finns en hel del som förminskar sin egen betydelse. Ett exempel är att de gärna kör 5-10 mil till externhandel istället för att köpa lokalt och att de gör det ”bara” någon gång i vecka så det inte har någon effekt på miljön. Ann-Sofie

    Svara
  4. Helen Lundahl
    Helen Lundahl says:

    Hej, jag har via e-post fått kännedom om Christer Ljungberg lagt ut synpunkter om konferensen i Sundsvall på denna blogg. Som en av de som arrangerat konferensen känner jag att jag vill ge ett svar.

    Visst skulle Södra Berget skulle kunna kollektivtrafikförsörjas bättre – men tyvärr så är nu inte verkligheten. (Ett alternativ som studerats är linbana). Vid planeringen av konferensen sades att den alternativa lokalen som är ligger i Sundsvalls centrum skulle vara under ombyggnad och då föll valet på Södra berget. En bra konferensanläggning i mycket vackert läge.
    Våra deltagare kom i huvudsak från ett område som kan avgränas från Gävle i söder (26 mil),Umeå i norr (26 mil), Trondheim i väster ca 50 mil) och Jyväskylä i öster. Vi tittade på möjlighet att köra buss upp till bergets topp men deltagarna till konferensen anlände från tisdag kväll till torsdag morgon – konferensen var samplanerad med ett annat arrangemang – vi fann att det blev svårt att avgöra när det skulle gå en buss som passade tillräckligt många deltagare. Till och från onsdagskvällens kvällsarrangemang i centrum fanns dock buss. Där kunde vi ju planera för att det fanns en större grupp som skulle åka samtidigt. Ca 150 av ca 170 deltagare övernattade på hotellet, fem hade hotellrum i centrum. Återstog ca 15 personer som skulle lämna hotellet någon gång under torsdagskvällen. Dessa kunskaper gjorde att vi avstod från busstransporter upp till hotellet – men visst en gemensam buss ner efter konferensens slut hade varit bra eller så skulle vi bättre informerat om den beställningsstyrda kollektivtrafik som ju finns men som körs med taxi.

    Jag tycker att det föredrag som produktionschefen på MittSverige vatten, Mats Bergmark, höll, var mycket informativt om klimatförändringarna och deras effekter. Mats har medverkat i klimatutredningen och presenterade de konsekvenser det förändrade klimatet har för mellersta norrland. En mycket pedagogisk redovisning av vad som händer om inget görs, kontra vad vi kan göra och vilken effekt det kan få. Jag tror att den som inte förstått något tidigare fick sammanhanget klart för sig i o m det föredraget.

    Den ekonomiska, sociala, kulturella och ekologiska hållbarheten finns i SÖT-strategin. Strategins syfte är dock att visa vad de tre kommunerna skall göra TILLSAMMANS för att stärka kommunerna som motorer och det handlar om såväl infrastruktur, resande, utbildning, kompetensförsörjning samt kultur och upplevelser. Kommunerna skall dock inte göra det som andra redan gör. Detta sammantaget påverkar innehållet i strategin. Men hållbarhetsperspektiv inom strategins insatsområden är en självklar del.

    I arbetet med strategin har t ex tydligt framgått behovet av att förkorta restiderna med tåg mellan de tre kommunerna och att få till en elektrifiering på den norska delen av järnvägen för att flytta över godstransporter till järnväg. Strategiskt viktigt såväl ur hållbarhetsperspektiv som tillväxtperspektiv. Sen arbetar alla tre kommuner för att påverka till hållbara resval och lär i arbetet av varandra. Ett gott exempel på hållbarhet i strategin.

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag vet att det hölls föredrag om miljö och hållbarhet. Det jag menar är att man skulle önskat att vi vid det här laget kommit så långt att hållbarhet varit ett själklart inslag i ALLA workshopar etc. Så var det ju inte.

    På samma sätt är det med själva strategin. Om vi skall kunna gå mot ett hållbart samhälle så räcker det inte med att det finns avsnitt där detta behandlas. Det måste genomsyra HELA strategin. Och dit är vägen ganska lång tycks det.

    Och jag tror att symbolfrågor som var man lägger konferenser, hur man samordnar transporter etc är mycket viktiga i detta sammanhang.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *