Trafikökningen är ingen naturlag

Sitter på tåget hem från Stockholm igen. Vi har i TransportMistra-programmet haft ett spännande seminarium om trängselavgifter och hur man inför sådana. Det var deltagare från många länder i Europa, med intresse för trängselavgifter som ett verktyg för att lösa trafikproblem.

Är ganska trött i huvudet efter att ha försökt moderera en 1,5 timmars diskussion i ämnet.

Vi fick höraom hur man gjort i Stockholm och London där man lyckats – och från Edinburgh där man fick nej i en folkomröstning (utan föregående försök). Vi fick också ett ganska pessimistiskt inlägg från Oslo där man har sina tullar, emn bara som medel att samla pengar till mer vägar (som genbererar mer trängsel…). Politikerna där är inte intresserade av kunskap och fakta om effeketr av trängselavgifter. (Här skulle man kunnat skämta om dumma norrmän, men eftersom de flesta är så trevliga gör vi inte det).

Vi fick en anekdot berättad om vilken typ av resor som faktsikt försvann under försöket i Stockholm. Jonas Eliasson, WSP, hade berättat om hur han vid ett besök hos sin syster glömt en väska. Han kom på det när han passerat tullsnittet, och började fundera på om han skulle vända eller ej. Eftersom han då skulle blivít debiterad två passager till bestämde han sig för att han faktiskt kunde vänta till nästa vecka när han ändå skulle dit igen. Alltså, där försvann en resa som inte var nödvändig, men som skulle gjorts om det inte kostat något. Sådana resor finns naturligtvis många, och så länge det är billigt med transporter kommer vi att fortsätta att överkonsumera denna vara!

Och Vägverket uppmäter idag de högsta trafikökningarna sedan 1980-talet. FRån april 2006 till april 2007 har trafiken ökat med 5%! Vilket är extremt! Och detta sker trots all diskussion om klimat osv. Och en stor del av denna trafikökning består förmodligen av denna typ av resor som vi tycker oss vara beredda att betala för när vi har det gott ställt och resorna är billiga.

Jag är övertygad om att det går att minska bilresandet och biltransporterna betydligt utan att det påverkar välfärden. Jonas inställda resa ovan är ju ett exemepl på detta. Men vi kommer inte att göra det utan att priserna ändras – bl a genom trängselavgifter.

Länkar:
TransportMistra (om ett tag finns alla presentationer från seminariet där)
SR om trafikökningen
Vägverkets trafikbarometer

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *