SJ får en uppenbarelse

I dagens DI finns SJ-chefen med igen. (Han avgick inte – trots min uppmaning….).

Rubriken lyder: ”Flygkaos gynnar tågen”.

Så här säger Jan Forsberg: ”Vi har fantastiskt fina tillväxtsiffror. Så mycket pengar som SJ tjänar i dag har SJ aldrig tjänat. Vi är det mest lönsamma järnvägsbolaget i Europa”,

Men vägen hit har varit lång och krokig. För att locka resenärer, och göra tågresandet till ett attraktivt färdsätt, har miljardinvesteringar gjorts. Bland annat har X2000-tåg byggts om och nya pendeltåg satts på spåret.

I vissa fall har moderniseringen lett till oväntade bonuseffekter.

”Många konsulter har hört av sig och sagt att de i och med internetuppkopplingen nu kan ta betalt för debiterad tid när de reser. Det är sådant vi inte hade tänkt på.”

Men gud. Vad sysslar SJ med. Det krävs ju inte särskilt mycket fantasi för att komma på detta, och använda det i marknadsföringen. Och även de som inte är konsulter kan ju faktiskt räkna restiden som arbetstid – så skillnaden är inte så stor.

Visst, det är kanon att kunna arbeta och läsa mail osv på tåget. Och vi kunde faktiskt debitera tid redan innan det fanns internet.

Länk:
DI:s SJ-artikel

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Är det inte det som är det största problemet med nästan allt som har med miljö och hållbarhet att göra? Bristen på professionell marknadsföring. Jag menar, hur stor del av bilannonserna marknadsför annat än körglädje? Tekniker och utvecklingsavdelningar har kanske vaknat, men fortfarande är det skrämmande hur litet genomslag klimatfrågan har fått i reklamvärlden, trots alla klimatsatsningar i kvällstidningar och TV- och radiokanaler.

    Samma sak med kollektivtrafiken och det arbete som trots allt görs av en massa kommuner. Är det fult att marknadsföra sina bussar och sina cykelbanor, eller vad är det som gör kommunerna så passiva? Man har ju fattat att elitlag i fotboll och ishockey är bra för kommunen och plockar in marknadsföringsproffs i dom sammanhangen. Varför inte samma synsätt kring frågor om hur det är att bo och jobba i en stad med en bra miljö? Har du några svar efter dina och Trivectors många uppdrag runt om i Sverige? Är det bara ”gammal vana” eller går det inte att sälja andra kvaliteér är gott om P-platser och bra vägar?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Visst du har rätt! Vi i Sverige är bland de sämsta i Europa på marknadsföring av kollektivtrafik.

    Och visst bör en stad kunna lyfta fram bar kollektivtrafik och cykelbanon som en viktig del i att vara den goda staden.

    Jag tycker faktsikt Malmö börjar vakna och göra just detta!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *