Leffe Bruin, sandwich och lobbyister

Sitter på Bryssels flygplats med en Leffe Bruin och en sandwich. Föredraget gick bra trots att jag var sist av 12 talare. Två föredrag före mig pratade Philip Insall från den brittiska NGO:n (non governmental organsiation) Sustrans och han tog i princip upp allt som jag skulle säga den första hälften av mitt föredrag! Men, det fungerade bra ändå, och jag fick mycket positiv feedback efteråt.

Intressant dag på det hela taget, som Ture Sventon skulle ha sagt. Ett antal experter, och några lobbyister, som på olika sätt skall bidra till att kommissionen får en bra bild över vad som skall ingå i det kommande Green Paper on Urban Transport. Fick många nya intressanta kontakter.

I går kväll åt jag middag med Marcel Rommerts, en av våra kontaktpersoner på kommissionen sedan många år och en man jag betraktar som en god vän. Han var också den som bjudit in mej att tala. Jag blev också formellt intervjuad för hans PhD som han skriver på vid sidan av sitt krävande heltidsjobb på DGTREN. Den handlar om hur arbetet i olika EU-projekt kan sprida kunskap, för de organisationer som är inblandade, dvs sådana som Trivector, och påverka olika processer i de olika länderna.

Efter dagens möte var Marcel ganska besviken. Han hade lagt mötet just idag för att DGTREN:s generaldirektör Matthias Ruete skulle kunna delta. (och då få höra en massa bra saker från andra experter säga samma sak som tjänstemännen säger, men då få lyssnar…). Ruete dök upp och höll ett 15 minuter långt tal, som var mycket bra, men försvann sedan…. Idag försiggick nämligen något mer coolt i kommissionen, nämligen en ”relaunch” av Galileo, det europeiska sattelitnavigeringssystemet. Och vad är väl då en policy om stadstrafik och hållbarhet?

Så åker man då tillbaka, med flyg, efter att ha pratat om hur vi kan skapa hållbara miljöanpassade transporter….

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *