Hur skall man välja miljöbil?

Eftersom jag diskuterar miljö och trafik varje dag får jag många frågor om vilken miljöbil man skall välja. Och det är en mycket svår och komplex fråga. I förrgår kunde vi läsa att efterfrågan på etanol gör att priserna på livsmedel som majs stiger på ett sätt som ökar svälten i världen.

Det är, som jag skrivit tidigare, inte så att etanolbilar är lösningen med stort L. Etanolbilar kan vara en av dellösningarna, medan andra bättre alternativ kommer fram. Men det är viktigt att etanolen tillverkas på ett så effektivt sätt som möjligt. Och som sagt, etanolen kommer aldrig att bli den enda lösningen!

Det viktigaste om man vill miljöanpassa sitt resande är att effektivisera det. Tänka efter när man måste resa – och när man kan låta bli. Byta färdmedel till ett så miljövänligt som möjligt – tåg istället för bil när det går.

När man väljer bil är det viktigast att se till att den drar lite energi, oavsett bränsle. Därefter skall man försöka att välja ett bränsle med så lite koldioxidutsläpp som möjligt. Och det är inte helt enkelt – om man skall ta hänsyn till bränslet hela livscykel.

Och vissa av dessa bränslen finns knappast ännu på marknaden, som syntetisk diesel gjord på biomassa. Och i vissa fall är det knappt med tankningsinfrastrukturen eller fordonen, som när det gäller biogas.

Volvo, som ju inte precis varit först med att profilera sig på miljö, har gjort ett intressant spel som visar hur långt olika miljöbilar (och vanliga) kan åka innan man släppt ut 10 kg koldioxid. Där får man en bra uppfattning om olika teknikers möjligheter.

Länk:
Testa Volvos miljöbilsspel

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Per Karlsson
    Per Karlsson says:

    Idag är etanol inget bra alternativ, eftersom framställning och distribution är allt för resurskrävande. Biogas är mycket bättre eftersom det kan framställas ur avfall, och även ur odlad biomassa (med större utbyte jämfört med etanol). Gasdrift ger dessutom lägre utsläpp av hälsofarliga ämnen (partiklar, kväveoxid etc.). I Europa satsas det mycket på gas, och även i Sverige kommer det att byggas fler gasmackar – vilket behövs eftersom räckvidden är begränsad. För oss som bor vid väskusten är det inga problem, och gaspriset är dessutom lågt, men på flera håll saknas ännu gasmackar. Den fordonsgas man köper är idag en blandning av naturgas och biogas, där andelen biogas är större än 50% och stigande. Det finns flera bilmärken att välja på, även om Volvo tråkigt nog slutat med sin tillverkning av gasbilar. Själv äger jag en Volvo S60 för gasdrift, och är mer än nöjd (särskilt med den låga bränslekostnaden och fordonsskatten).

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Håller med om att etanol inte är lösningen på sikt. Men gasbilarna är tyvärr allt för få, och räckvidden något begränsad. Och antalet mackar också väl få.

    Jag skulle själv gärna köpt en Volvo V70 med gas, men den finns ju tvärr inte. Så till hösten blir det nog en etanolbil. Nästa gång jag skall byta kan jag tänka mig att det finns ett större utbud hybrider av varerande slag.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *