Det finns inga gratisluncher – Milton hade rätt

Några gånger om året få vi på Trivector erbjudanden om att få en gratis reklambroschyr. Det finns ett antal företag som producerar företagsbroschyrer och liknande på löpande band genom att låta olika annonsörer betala kalaset. Våra leverantörer och samarbetspartners skulle alltså betala annonser i en broschyr om Trivector, och blir det gratis för oss. Jag säger alltid nej. Jag tycker trovärdigheten i denna typ av broschyrer är lika med noll. Vi säger också alltid nej till annonsera i sådana när någon kommun fallit till föga. Även där tycker jag trovärdighetn är noll för att medverka, och för kommunen.

Nu har Lunds kommuns näringslivsenhet fallit för locktonerna. I veckan kom en halvtaffligt gjord broschyr med det inbjudande namnet ”Lunds näringsliv 2007-2008”.

Denna typ av broschyrer är hemska. Och förstör mer än de gör nytta. Lunds kommun, med Skånes mest vitala näringsliv, måste kunna åstadkomma något mycket bättre än detta! Bra marknadsföring måste få kosta – eller som Milton Friedman sa: Det finns inga gratisluncher!

I det här fallet kostar kalaset massor i förlorad cred. Om någon som händelsevis inte känner till Lund och dess näringsliv skulle se den skulle de bara uppfatta den som ett misslyckat försök av en kommun på dekis!

Sydsvenskans krönikör Ivar Sjögren, som jag haft olika synpunkter på när det gäller trafiken i centrum, har belyst skräpet på ett utmärkt vis i sin krönika i lördagens Sydsvenskan. Ivar träffar ofta mycket rätt i sina betraktelser om Lund.

Det är nog dags nu att alla som är intresserade av Lunds utveckling som den attraktiva staden går samman och agerar. Från officiellt håll skall vi kanske inte ha så stora förhoppningar. Får man föreslå en ”taskforce” för attraktiva Lund? Kanske med namnet Att:Lund. För det behövs mycket attention för Lund nu!

Alla intresserade är välkomna att höra av sig!

(PS. Detta är ju ingen Lund-blogg. Men ibland är det svårt att låta bli att ta Lund som exempel på hur städer faktiskt påverkar hur man kan bli den attraktiva staden. Och i Lund finns massor som är kanon – och annat som är mindre bra. Precis som i de flesta städer! DS

Länk:

Ivars krönika

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *