Talk is cheap

Om man läser The Economist som jag gör sedan några månader så får man se Vattenfalls helsidesannonser med budskapet ”Empty words just add carbon dioxide”. Under Vattenfalls logga står det ”Energy for activists”.

VD Lars Josefsson har de senaste månaderna farit jorden runt och pratat om klimatfrågan. Han har blivit miljörådgivare åt Angela Merkel osv.

I dagens nummer av Ny Teknik får vi veta sanningen om vad Vattenfall satsar på miljö och förnyelsbar energi: 0,4 ‰! Totalt satsade Vattenfall en halv procent av sin omsättning på forskning och utveckling. En extremt låg siffra jämfört med de flesta stora bolag.

Ett företag som Sandvik lade 2006 3,2 % på FoU, Astra Zeneca 14,7%, Ericsson 15,7% och bioteknikföretaget Biovitrum rekordhöga 54,1 %. Och Vattenfall alltså 0,5%, och en bråkdel av detta på förnyelsbar energi.

Att sälja energi är naturligtvis busenkelt: Alla behöver den – och visserligen finns flera elbolag att välja mellan, men skillnaden är inte så stor. Elbolagen behöver helt enkelt inte anstränga sig. Men nu är det dags! Vi behöver stora effektiviseringar och smartare energilösningar. Vi behöver förnyelsebar energi. Och det kommer att kräva stora investeringar i forskning och utveckling!

Empty words just add carbon dioxide. Pinsamt Josefsson!

Länkar:
NyTeknik om Vattenfall
Ny Teknik om FoU-satsningar

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *