Klimatfrågor med mycket nöje

Vi har ofta diskussioner om klimat- och miljöfrågor hemma. Min fru, som är revisor, jobbar i en verklighet där få kan stava till ordet miljö, eller klimat. Nu planerar man för en kick-off och då skall man åka till Lissabon med hundratals anställda. Ur ekonomisk synvinkel blir det säkert inte dyrare per person än när vi på Trivector har kick-off någonstans i Skåne.

För egen del skulle jag ha mycket svårt att motivera att åka på den typen av resa, bara för att kombinera nyttan av konferensen, med nöjet av en utlandsresa. En något annorlunda sak finns i vår egen verksamhet när vi ibland vill åka på studieresor för att lära något om lösningar som bara finns på en viss plats. Vi har dock på senare år försökt effektivisera dessa resor, och ibland genomfört dem helt med tåg.

För hustruns del tycker jag att det minsta man kan göra i ett sådant sammanhang vore att åtminstone köpa utsläpprättigheter. Men f-n vet om nån där vet vad det är.

I dagens DN finns i resedelen en intressant artikel om det skattebefriade flygbränslet. Tyvärr finns den inte på DN-sajten så det går inte att länka dit. I motsats till bilbränsle är ju flygbränslet helt obeskattat. Flygfotogenen kostar ca 3,50 kr/l och på det läggs varken moms eller koldioxidskatt.

Om man skulle ha samma skatt som på bilbränslet skulle en flygresa Malmö-Stockholm bli 263 kr dyrare, medan flyget Stockholm-Paris skulle stiga 534 kr och en flygresa till Bankok bli 2305 kr dyrare.

Det billiga flygbränslet har inte bara gjort att flygresandet ökat enorm under senare år. Men det har också försenat utvecklingen av energisnålare motorer.

Och ett stort problem med flygets utsläpp är att flygets klimatpåverkan är 2-5 ggr större än koldioxidutsläppen. Det beror bl a på utsläppen av kväveoxider, partiklar och vattenånga.

Så om man skall klimatkompensera flygresor borde man kanske köpa 2 till 5 ggr så många utsläppsrätter som den rena bränsleförbrukningen ger.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *